A Stepwise Approach to Product Safety Management

제품안전경영을 위한 로드맵과 단계별 실행모형

  • Ro, Hyung-Bong (Department of Business Administration, Hongik University) ;
  • Lee, Joung-Hee (Department of Business Administration, Hongik University)
  • 노형봉 (홍익대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 이정희 (홍익대학교 경영대학 경영학과)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

This study proposes a stepwise approach to product safety management(PSM), of which roadmap consists of five phases. ISO 9001 QM model is assumed as the first-phase model and each higher-phase model is built by adding a corresponding module to the lower one. In the phase order, those modules are CCMS, a failure to warn, manufacturing defect and design defect. The progress in PSM of a domestic food company is discussed.

Keywords

References

  1. 공정거래위원회(2005), "소비자 자율관리 프로그램", 기업소비자전문가협회
  2. 김백환(2002), "제조물책임법 실행에 따른 국제품질경 영시스템(ISO 9001:2000)과 한국산업규격(KS) 및 제 품안전경영(PSM)의 통합시스템 구축에 관한 연구", 박사학위논문, 건국대학교
  3. 김진규(2002), "제품안전 및 신뢰성 향상을 통한 제조물책임 예방대책", "IE Interfaces", 15, 3
  4. 김흥배(2004), "PL 예방을 위한 디자인 접근체계에 관한 연구", "한국기초조형학회지", 4, 1
  5. 박재흥,황희,문재승(2003)," PL 대응체계 구축방안", "품질경영학회지", 31, 3
  6. 박종은(2003), "PL법과 기업의 PL법 대응전략 및 전술", 두남
  7. 송재희(2002), "제조물책임법과 기업대응전략", 성안당
  8. 신완선,유진성,나상보, "품질경영시스템 통합모형 개발과 적용에 관한 연구", "품질경영학회지", 35, 3
  9. 이은희(2005), '사업자의 자율적 피해구제기구에 대한 해외사례 고찰', '기업소비자 정보', 88호
  10. 이정희,노형봉(2007), "제조물책임 활동평가를 위한 단순모형", "품질경영학회지", 35, 4
  11. 장석진(2006), "제품안전표지 표준화를 위한 사용성 평가", 박사학위논문, 대구대학교
  12. 중소기업청,한국PL협회(2005), "소비자불만처리 가이드라인", 한국PL협회
  13. 진명기(2005), "PL수준평가요령(경영일반)", 한국PL협회
  14. 최경성,이관석(2001), "품질,환경경영 시스템 통합에 관한 연구", "품질경영학회지", 29, 4
  15. 최한석,박정수,장순태,백운성(2002), "이것이 PL이다", 백석PL경영컨설팅연구센터
  16. 한국인정원(2004), "ISO 10002:2004(품질경영-고객만족-조직의 불만처리에 대한 지침)"
  17. 한국PL협회(2003), "PL수준 평가제도 도입에 따른 중소기업 PL 대응"
  18. 한국PL협회(2006), "제조물책임 사고예방을 위한 기술적 지원방안"
  19. 한국PL협회(2006), "제조물책임 제도와 이해"
  20. Kenneth, Ross(2005), More Guidence for Warnings and Instructions for the Defense, DRI