초록
협력적 필터링 기법은 전자상거래에서 거래되는 아이템에 대하여 고객들이 평가한 선호 정보를 이용하여 특정 상품에 대한 선호도 예측 대상 고객의 선호도를 예측하는 기법이다. 협력적 필터링 기법을 통한 예측 정확도를 향상시키기 위해서는 예측에 이용할 수 있는 고객들의 선호 정보를 충분히 확보하여야 한다. 그러나 과도한 이웃 고객의 선호 정보는 오히려 예측 정확도에 부정적 영향을 미치며 또한 과소 정보 역시 예측 정확도 감소에 영향을 미칠 수 있다. 본 연구에서는 협력적 필터링 알고리즘 적용에 있어 k명의 근접 이웃을 결정하는 이웃 선정방법을 개선하였으며 개별 고객의 선호도 평가 정보를 이용하여 적정 이웃 수를 결정할 수 있는 방법을 제시한다. 본 연구의 결과는 근접 이웃 수 결정을 위한 기존 방법인 탐색적 방법을 개선함과 동시에 선호도 예측 정확도를 향상시키는데 유용한 방법을 제공할 수 있다.
Collaborative filtering approach predicts the preference of active user about specific items transacted on the e-commerce by using others' preference information. To improve the prediction accuracy through collaborative filtering approach, it must be needed to gain enough preference information of users' for predicting preference. But, a bit much information of users' preference might wrongly affect on prediction accuracy, and also too small information of users' preference might make bad effect on the prediction accuracy. This research suggests the method, which decides suitable numbers of neighbor users for applying collaborative filtering algorithm, improved by existing k nearest neighbors selection methods. The result of this research provides useful methods for improving the prediction accuracy and also refines exploratory data analysis approach for deciding appropriate numbers of nearest neighbors.