농촌체험마을의 관광자원 해설인력의 행태분석

A Study on Rural Interpreter's Behaviors and Needs in Rural Tourism Villages

  • 조영숙 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 이문주 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 조록환 (농촌진흥청 국립농업과학원)
  • 투고 : 2009.08.06
  • 심사 : 2009.09.15
  • 발행 : 2009.09.30

초록

This research focuses on rural interpreter's behaviors and needs in rural tourism village around country. Although it happens that many farm tourism guides are accomplished in rural tourism village, but significant interest on this topic has not been identified yet. Therefore the primary objective of this study lies in identifying rural interpreter's behaviors and needs who is active play in rural tourism village. The study was conducted in a small rural community where tourism is still at its emerging stage. It was found that rural interpreter played active role by studying about rural culture and farm interpret for himself. But they was pointed out multifarious activities with various rural experience guide, and they used reality in the process of the interpret, but not village history. farm tourism guides demanded their expertise or special ability.

키워드

참고문헌

  1. 강신겸. (2002). 농촌관광의 가능성과 발전방향. 삼성경제연구소.
  2. 고동우. (1998). 관광 후 평가개념의 경험적 구분. 관광학연구, 22(2), 309-316.
  3. 김근우. (2004). 지역축제의 방문동기가 만족도에 미치는 영향분석: 창도소싸움축제를 중심으로, 관광학연구, 27(4), 203-218.
  4. 김남조. (2005). 문화해설사 교육프로그램의 평가: 중요도-성취도 분석방법을 중심으로, 관광연구, 20(2), 307-198.
  5. 김선희. (2007). 지역축제에 참여한 지역주민과 외지관광객의 만족도 비교연구: 나주 영산강 문화축제를 중심으로, 관광연구학회, 31(1), 405-420.
  6. 김진수. (2002). 고유성개념을 이용한 소래포구의 관광체험전략. 관광경영연구, 15, 24-25.
  7. 박덕병, & 이혜현. (2005). 농촌관광 마을별 농촌관광 체험활동의 특성에 관한 비교 연구: 상응분석을 중심으로, 농촌관광연구, 12(1), 141-158.
  8. 박명희. (1999). 관광자원해설이 관광자 만족에 미치는 영향, 대구대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 송화섭. (2006). 문화관광해설사의 영성 방향, 인문콘텐츠, 3, 171-198
  10. 신기철. (2004). 제주관광자의 숙박시설선택속성과 만족에 관한 연구. 경기대학교대학원 박사학위논문.
  11. 안세길. (2007). 농촌관광의 서비스품질의 만족도가 재방문에 미치는 영향 연구: 진안지역을 중심으로 ,관광경영학연구, 12(1), 50-65.
  12. 안영철. (2002). 전통예절과 문화를 주제로 한 체험관광 프로그램 연구, 문화관광연구, 4(4), 103-104.
  13. 오재민. (2007). 농촌 어메니티와 체험활동이 농촌관광 참여의향에 미치는 영향, 관광연구저널, 21(3), 213-226.
  14. 유수현. (2003). 경복궁의 관광자원 해설에 관한 연구: 해설유형과 관광자원의 가치 인식을 중심으로. 한국문명학회, 4(3), 29-62.
  15. 원융희, & 이미혜.(2002). 전통문화거리의 체험 관광상품 개발전략에 관한 연구. 산업경영논총, 8(2002).
  16. 이순자. (2006). 문화관광해설사의 역할이 관광객 만족과 재방문의도 및 추천의도에 미치는 영향: 대구광역시 만족과 재방문의도 및 추천의도에 미치는 영향: 대구광역시를 중심으로, Tourism Research, 2, 1170137.
  17. 임정빈. (2001). 관광자원해설이 관광 후 평가에 미치는 영향, 경기대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 이원희. (2006). 문화유산 해설사 제도 정착 및 활성화 방안 서울: 한국 문화관광 정책연구원.
  19. 전인순. (2003). 관광객의 문화유산 해설사에 대한 만족도 조사에 관한 연구: 경기도 사례를 중심으로관광경영학연구, 19(33), 291-312.
  20. 전영재. (2005). 문화관광 해설프로그램 만족 향상을 위한 커뮤니케이션 방안에 관한 연구: 문화유산 해설사의 해설기법 개선을 중심으로, 관광정보연구, 20, 41-71.
  21. 조록환. (2003). 농촌관광사업 지역에서 사회자본이 주민참여에 미치는 영향. 서울대학교 박사논문.
  22. 조록환. (2004). 농촌활력화를 위한 녹색관광 소프트웨어개발 및 정보시스템 구축. 농촌진흥청 공동연구사업보고서.
  23. 최영준. (2006). 문화유산해설사제도의 활성화 방안: 부산시 사례를 중심으로, 한국지역개발학회지, 17(2), 27-38.
  24. 최영창, & 박은식 외. (2007). 농촌리더십교육의 효과 및 만족도 분석, 농촌지도와 개발, 14(2), 329-349.
  25. Bowman, G. (1992). The politics of tour guiding: Israeli and Palestinian Guides in Israel and the occupied territories, In D. Harrison (Eds.) Tourism and the Less Developed countries, London: Belhaven, 121-134.
  26. Cohen, E. (1985). The tourist guide: The origins, structure and dynamics of a role model. Annals of Tourism Research, 29(4), 919-932.
  27. Dahles, H. (2002). The politics of tour guiding: image management in Indonesia. Annals of Tourism Research, 29(3), 738-800.
  28. Hollway, J.(1981). The guided tour: A sociological approach. Annals of Tourism Research, 8(3), 337-402.
  29. Oliver, R. L. (1981). Measurement and education of satisfaction process on retailing setting, Journal of retailing, Fall: 25-48.
  30. Pond, K. (1993). The professional guide: Dynamics of tour guiding. New York: Van Nostrand Reinhold.
  31. Professional Tour Guide Association of San Antonio(1997). Professional tour guide certification study guide, San Antonio: Professional guide Association of San Antonio.
  32. Ryan, C. (1997). The chase of a dream, the end of a play. The Tourist Experience: Anew introduction. C. Rayn, ed, Cassell, 1-24.
  33. Tilden, F. (1977). Interpreting Our Heritage, chapel hill, N.C, The Univ. of North Carolina Press.
  34. Urry, J. (1990). The tourist gaze: Leisure and travel in contemporary societies. London: Saga.
  35. Whiple, T. W., & Thach, S. (1988). Group Tour Management: Does Good Service Product Satisfaction customers?. Journal of Travel Research, 27. 16-21.
  36. World Federation of Tour Guide Association. (2006). http://www.wftga.org.