The Economic Impacts of the Depreciation of Korean Won on the Production Costs of the Korean Logistics Industry

환율급등이 국내물류산업의 생산비에 미치는 파급효과 분석

  • Received : 2009.10.25
  • Accepted : 2009.11.22
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The short-term impact of the recent depreciation of Korean Won on the cost of the Korean logistics industry, which was caused by the global liquidity crisis began from the American financial market in 2007, is analyzed through the inter-industry analysis. The input-output data of the 2007 benchmark input-output accounts table which was most recently published by the Bank of Korea in 2009 have been utilized for the analysis. The results show that the cost of the Korean logistics industry as a whole rises 4.24% when the Korean exchange rate is depreciated by 10%. The impact of the depreciation of Korean exchange rate on the cost of the Korean logistics industry for December, 2007 ~ December, 2008 is estimated to be about 31.1 billion Won. If the Korean logistics companies should cover the rising cost of 11.7 billion Won only through sales promotion, then they should sell 1.9 times as much their current sales amount, which means 101.6 billion Won's worth of sales should be made.

본 연구는 2007년 미국발 금융위기에 따른 우리 화폐의 대미 환율 급등이 국내 물류산업의 생산비에 미치는 충격효과를 산업연관분석을 통하여 추정하였다. 다른 모든 조건이 일정하다면(C.ter.s paribus) 우리나라 물류산업 전체의 생산비는 환율이 10% 상승할 때마다 4.74%씩 증가하는 것으로 나타났다. 세부 산업별로는 국제물류 위주로 영업을 하는 외항운송과 항공운송이 각각 7.66%와 5.53%로 높게 나타났고 다음으로 택배 2.60%, 연안 및 내륙운송 2.58%, 도로화물운송 2.13%, 철도화물운송 1.98% 등의 순서로 환율 10% 상승에 따른 비용증가요인이 발생하는 것으로 나타났다. 우리나라의 환율은 2007년 12월~2008년 12월 사이에 50% 가까이 상승하였다. 이를 본 연구의 결과에 대입하면, 같은 기간 동안에 국내 물류산업에는 약 15.5조원 정도의 생산비 증가요인이 발생한 것으로 나타난다. 만약 국내 물류업계가 이 비용증가요인을 순전히 매출액 증대를 통해서 만회할 수밖에 없다고 가정한다면, 우리 물류업계의 총산출액은 현재의 2.12배 수준인 138.88조원이나 증가해야 한다. 지난 1년 동안의 급격한 환율 상승이 국내 물류산업에 미치는 충격이 그만큼 파괴적이었음을 알 수 있다.

Keywords

References

  1. 강광하, 산업연관분석론, 연암사, 2000.
  2. 배기형, "물류산업의 경제적 효과 분석", 물류학회지, 제18권 제1호, 한국물류학회, 2008, pp. 159-178.
  3. 건설교통부, 국가물류기본계획(2001-2020), 2001.
  4. 건설교통부, 국가물류기본계획 수정계획(2006-2020), 2006.
  5. 윤재호.박명섭, "수입원유가격의 상승이 국내 물류산업의 비용구조에 미치는 영향분석", 무역상무연구, 제41권, 한국무역상무학회, 2009, pp. 169-183.
  6. 오성동.기성래, "해운산업과 관련산업의 경제적 효과분석 : 산업연관분석을 중심으로", 해운물류연구, 제39호, 해운물류학회, 2003, pp. 29-49.
  7. 이대식.박재운, "우리나라 물류산업의 성장요인별 국민경제기여도 분석", 제18권 제4호, 물류학회지, 한국물류학회, 2008, pp. 5-33.
  8. 정봉민, "산업연관분석방법에 의한 해운.항만서비스 가격변동의 물가파급효과 추정", 로지스틱스 연구, 제12권 제2호, 한국로지스틱스학회, 2004, pp. 1-12.
  9. 정분도.홍금우, "항만관련산업이 지역경제에 미치는 영향", 한국항만경제학회지, 제25권 제 3호, 한국항만경제학회, 2009, pp. 303-320.
  10. 최영윤.하헌구, "물류산업의 국민경제적 파급효과 : 산업연관분석의 적용", 2007 추계학술 발표대회 논문집, 한국로지스틱스학회, 2007, pp. 41-63.
  11. 최영윤.하헌구, "물류산업의 국민경제적 파급효과 : 산업연관분석의 적용", 로지스틱스연구, 제16권 제2호, 한국로지스틱스학회, 2008, pp. 81-103.
  12. 한국은행, 산업연관분석해설, 2004.
  13. 한국은행, 2007년 산업연관표, 2009.
  14. 한국은행, http://ecos.bok.or.kr/
  15. Leontief, W., "Structural Matrices of National Economy," Econometrica, Vol.17(Suppl), 1949, pp. 273-282. https://doi.org/10.2307/1907314
  16. Miller, R and Blair. P., Input - Output Analysis: Foundations and Extensions, Prentice-Hall, New Jersey, 1985.