A Study on the Aesthetic Consciousness of Japonisme

자포니슴(Japonisme)에 나타난 복식미 연구

  • Ko, Young-Sook (Dept. of Clothing and Textiles, Ewha Womans University) ;
  • Cho, Kyu-Hwa (Dept. of Clothing and Textiles, Ewha Womans University)
  • 고영숙 (이화여자대학교 의류직물학과) ;
  • 조규화 (이화여자대학교 의류학과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

This study was intended to research how such Japonisme affected the western fashion and to consider that the unique Japanese fashion was implemented in the western mode as the traditional aesthetic sense got jointed with the western culture together and was expressed as the modern Japonisme beauty. The beauty of 'Date' was the aesthetic sense created focused on the noble culture of public family. On the contrary, 'Iki', 'Wabi', 'Sabi' and 'Shibusa' is the Japanese lower middle class's universal living aesthetics. 'Kawaii' is influence on an animation, cartoon and character industry as well as the whole world’s fashion style as one of the common aesthetic sense of the world people in the modern time. That is, Japanese fashion designers expressed the human body with such the aesthetic sense by the design of shape, space, fusion, amusement through clothes. It could be concluded that they created an autonomous amusement’s design world over the visual beauty of human body.

Keywords

References

  1. 조규화(2006), 'ファッションに見る日本風と韓流', ファッションビジネス学会論文誌, 11, p. 56
  2. 小林忠(2004), 우키요에의 美, 이세경(역), 이다미디어, p. 6
  3. 京都服飾文化財團(2005), Fashion. 京都 : Taschen, p. 47
  4. 조규화(2006), "ファッションに見る日本風と韓流", ファッションビジネス学会論文誌, 11, p. 56
  5. 高階秀爾 外(1981), 日本人의 美意識, 백기수(역), 교학연구사, pp. 97-109
  6. 今道友信(1997), "日本人の美意識について - 伝統と論理", 日本學報, 제5집, pp. 23-45
  7. 今道友信(1997), "日本人の美意識について - 伝統と論理", 日本學報, 제5집, pp.198-219
  8. 山田俊雄(1965), 東京:新潮社
  9. 헤이안(平安)시대 중기의 여류작가인 세이쇼 나곤(清@少納言)이 집필했다고 전해지는 수필, 11세기 초에 완성되었다
  10. 다케토리모노가타리(竹取物語)는 일본에서 가장 오래된 소설로, 연대와 作者가 불명확하다
  11. 大野晋(1982), 東京:新潮社
  12. 高階秀爾 外(1981), 日本人의 美意識, 백기수(역), 교학연구사, pp. 198-206
  13. 756년에 걸쳐서 집대성한 것으로, 일본에서 현존하는 最古의 歌集
  14. "源氏物語(げんじものがたり)"는 平安時代 中期에 쓰인 일본의 장편소설
  15. 金田一春彦(1967), ことばの博物誌, 東京:文芸春秋
  16. 高階秀爾 外(1981), 日本人의 美意識, 백기수(역), 교학연구사, pp. 215-219
  17. 高階秀爾 外(1981), 日本人의 美意識, 백기수(역), 교학연구사, pp. 215-219
  18. 高階秀爾 外(1981), 日本人의 美意識, 백기수(역), 교학연구사, pp. 202-203
  19. 요시다켄코(吉田兼好, 본명은 우라베카네요시(卜部兼好)가 쓴 수필. 세이쇼나곤(清少納言)의 "마쿠라노소시(枕草子)", 가모노쵸메이(鴨長明)의 "호죠키(方丈記)"와 함께 일본 3대 수필 중의 하나이다
  20. 조규화(2001), 복식미학, 수학사, pp. 357-358
  21. 병풍, 문, 벽에 그린 그림
  22. 에도(江戸>)시대, 도시의 상인ㆍ장인(匠人) 계층의 사람. 특히 상인을 지칭함
  23. 野間淸六(1965), 日本の美術 16 - 小袖と能能衣, 東京:平凡社, pp. 32-38
  24. 玉蟲敏子(2005). 日本の美術 464 - 琳派とデザイン.裝飾.かざり, 東京:至文堂, pp. 54-55
  25. 일본의 염직이나 공예의 소재를 회화에 도입하면서 특유의 서정성을 살린 장식화인 린파(琳派)를 대성시켰다
  26. 神原正明(2005), 日本の美術 - 美意識のル-ツを探る, 東京:勁草書房, pp. 103-110
  27. 山邊知行 監修(1979), 日本の染織 3, 東京 : 中央公論社, 圖. 132
  28. 본래 전분의 방염제를 사용하여 수작업으로 염색하는 것을 일컬었다. 현재는 가타조메(型染め)나 유젠을 모방하여 프린트한 것도 판매되고 있다.
  29. 野間淸六(1965), 日本の美術 16 - 小袖と能能衣, 東京:平凡社, 19-46
  30. 고영숙.조규화(2006), "영화 <게이샤의 추억>에 나타난 일본풍 연구", 복식, 57, p. 23
  31. 京都書院(1982), Textile Art 15, 京都 : 京都書院, p. 51
  32. 조규화(2001), 복식미학, 수학사, pp. 358-360
  33. 九鬼周造(2001), いきの構造, 東京 : 岩波文庫, pp. 24-29
  34. 조규화.이희승(2004), 패션미학, 수학사, p. 567
  35. 조규화(2001), 복식미학, 수학사, p. 359
  36. 谷田閱次(1960), 生活造形の美學,東京:光生館, p. 194-205
  37. 谷田閱次(1960), 生活造形の美學,東京:光生館, p. 194-205
  38. 조규화(2001), 복식미학, 수학사, p. 360
  39. 조규화.이희승(2004), 패션미학, 수학사, p. 569
  40. 고영숙.조규화(2006), "영화 <게이샤의 추억>에 나타난 일본풍 연구", 복식, 57, p. 23
  41. 센노리큐(千利休)의 談話의 내용을 기록한 古伝書. 저자는 센노리큐의 제자인 승려 南坊宗啓가 썼다고 하지만, 확실치 않다
  42. 柳宗悦(1996), 다도와 일본의 美, 김순희(역), 한림신서, p. 183
  43. 자료 검색일 2008. 2. 20, 자료 출처 www.ja.wikipedia.org
  44. 국립 중앙박물관(2005), 日本美術, 국립 중앙박물관, pp. 26-37
  45. 본명은 후루다 시게테루(古田重然)이며 戦国時代의 武将. 일반적으로는 茶人 요시다 오리베(古田織部)로 유명하다. 오리베는 장년기에 従五位下織部正의 官位를 서임한 것에서 유래한다
  46. 국립 중앙박물관(2005), 日本美術, 국립 중앙박물관, pp. 26-37
  47. 神原正明(2005), 日本の美術 - 美意識のル-ツを探る, 東京:勁草書房, pp. 116-125
  48. 柳宗悦(1996), 다도와 일본의 美, 김순희(역), 한림신서, pp. 214-232
  49. 柳宗悦(1996), 다도와 일본의 美, 김순희(역), 한림신서, pp. 203-222
  50. 日本美術全集 20(1977), 圖. 5, 東京 : 學習硏究社
  51. 日本美術全集 20(1977), 圖. 5, 東京 : 學習硏究社, pp. 136-139
  52. 高階秀爾 外(1981), 日本人의 美意識, 백기수(역), 교학연구사, pp. 254-263
  53. 新村出 編(1955), 廣辭苑, 第2版 補訂版, p.477
  54. Konrad Lorenz가 처음으로 과학적 개념으로 소개하였다. "Cuteness", (2008. February 20), Retrieved February 20, 2008, from http://en.wikipedia.org/wiki/Cuteness
  55. "かわいい", Retrieved June 19, 2007, from http://www.qmss.jp/i-student/i-student/u-tokyo/work3/3-09.pdf
  56. Kate Drake(2001, June 18), "Kwest for Kawaii", Time, Retrieved November 25, 2007, from http://www.time.com/time/arts/article/0,8599, 131022,00.html
  57. Retrieved February 20, 2008, from http://ja.wikipedia.org
  58. Retrieved May 30, 2007, from http://www.sanrio.co.jp/about_s/history.html
  59. 정형모, "날자! 한국 캐릭터산업(상)", 중앙일보, 2008. 7. 14
  60. 조규화.이희승(2004), 패션미학, 수학사, p. 238
  61. Elyssa da Cruz(2004,10). "Miyake, Kawakubo, and Yamamoto: Japanese Fashion in the Twentieth Century". Timeline of Art History. New York : The Costume Institute, The Metropolitan Museum of Art, Retrieved February 20, 2008, from http://www.metmuseum.org/toah/hd/jafa/ hd_jafa.htm
  62. NHKスペシャル, "Rei Kawakubo", NHK 放送, 2008. 4. 1
  63. 김범석, "신비주의 패션쇼 日 디자이너 야마모토 요지", 동아일보, 2008. 5. 9
  64. 柳宗悦(1996), 다도와 일본의 美, 김순희(역), 한림신서, p. 213
  65. 多田道太郎(2005), 생활 속의 일본 문화, 김행원(역), 한림신서, p. 71
  66. 자료 검색일 2008, 2. 20, 자료 출처 http://ja.wikipedia.org
  67. "a-poc making, Issey Miyake & Dai Fujiwara", Retrieved February 20, 2008, from http://www.designboom.com/eng/funclub/apoc.html
  68. NHKスペシャル, "Rei Kawakubo", NHK 放送, 2008. 4. 1
  69. NHKスペシャル, "Rei Kawakubo", NHK 放送, 2008. 4. 1
  70. Valerie Mendes.Amy de la Haye(1999), 20th Century Fashion, London : Thames & Hudson Ltd., p. 234
  71. "Yohji Yamamoto", Retrieved February 20, 2008, from http://ja.wikipedia.org/wiki/Yohji_Yamamoto
  72. 조규화 편역(1995), 복식사전, 경춘사, p. 56
  73. Retrieved February 20, 2008, from http://ja.wikipedia.org/wiki/%E9%AB%98%E7%94%B0%E8%B3%A2%E4%B8%89
  74. Elyssa da Cruz(2004,10). "Miyake, Kawakubo, and Yamamoto: Japanese Fashion in the Twentieth Century". Timeline of Art History. New York : The Costume Institute, The Metropolitan Museum of Art, Retrieved February 20, 2008, from http://www.metmuseum.org/toah/hd/jafa/ hd_jafa.htm
  75. Elyssa da Cruz(2004,10). "Miyake, Kawakubo, and Yamamoto: Japanese Fashion in the Twentieth Century". Timeline of Art History. New York : The Costume Institute, The Metropolitan Museum of Art, Retrieved February 20, 2008, from http://www.metmuseum.org/toah/hd/jafa/ hd_jafa.htm
  76. 京都 服飾文化財團(2005), Fashion, 京都 : Taschen, p. 258
  77. Valerie Mendes.Amy de la Haye(1999), 20th Century Fashion, London : Thames & Hudson Ltd., p. 233
  78. 통찰력 있는 눈으로 앞을 내다보는 디자인 발신의 장이라는 이념을 나타내는 뜻이다
  79. Elyssa da Cruz(2004,10). "Miyake, Kawakubo, and Yamamoto: Japanese Fashion in the Twentieth Century". Timeline of Art History. New York : The Costume Institute, The Metropolitan Museum of Art, Retrieved February 20, 2008, from http://www.metmuseum.org/toah/hd/jafa/ hd_jafa.htm
  80. 辻惟雄(1993), 일본미술 이해의 길잡이, 이원혜(역), 시공사, p. 89