A Study on the Effect of evaluation characteristics of Information Technology e-Service Quality on usage perception and intention

정보기술 e-서비스품질의 평가특성이 이용자 지각과 이용의도에 관한 연구

  • Kim, Yong-Beom (Dept. of Business Administration of Chungju National Univ.)
  • Published : 2009.09.30

Abstract

Recently the information system introduction and the application which use the computer are increasing. The efficient operation of information system helps corporations to improve productivity, customer service and corporate competitive power. SaaS(Software as a Service), which is the developed type of outsourcing in the area of information technology, is to use standardized and packaged application by hosting from the outside of enterprise. SaaS is not developed yet as much as people's interest about that in the initial stage, but its related technology and service capacity are accumulated after repeated trial and error, and it's ready to activate the industry. In the area of information system, studies on the measurement of service quality were followed. But there is little study on service quality measurement in the field of SaaS(Software as a Service). The purpose of this study was to divides the SaaS with e-SERVQUAL and it consider the relationship with the perceived recognition and the usage intention. According to this, variables of traditional research were rejected because SaaS is not developed yet in Korea. But information had a strong effect on perceived recognition. Therefore, business related with in SaaS must have provided a correct information about various applications.

Keywords

References

  1. 김계수, 'AMOS 구조방정식 모형분석', SPSS아카데미, 2005
  2. 김창훈, '2006 국내솔루션시장 전망', , 2006
  3. 노형진, '한글SPSS 10.0에 의한 조사방법 및 통계분석', 형설출판사, 2002
  4. 백영란, 웹2.0의 유행을 넘어, SW산업의 키워드찾아, SWInsight 정책리포트, 2007
  5. 신종칠, 'Relationship Marketing 전략의 효율화 방안에 관한 연구', 서울대학교 대학원 박사학위 논문, 1997
  6. 양지현, 'Convergence of software services : SaaS,Technology inside' LG CNS R&D저널, LG CNS 정보기술연구소, 6(2006) : 60-67
  7. 윤승욱, 모바일 커뮤니케이션의 수용과 기대가치에 대한 연구, 중앙대학교 대학원 박사학위논문,2003
  8. 윤지은, 디지털콘텐츠 특성의 이용자 지각과 이용 의도에 관한 연구, 경기대학교 대학원 박사학위논문, 2006
  9. 이경아․이주현, 정보기술수용모형(TAM) 관점에서 본 웹 사이트 가치에 관한 연구, Information System Review, 3(2001) : 19-30
  10. 이경아, 웹 사이트 수용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 정보기술수용모형(Technology Acceptance Model)관점에서, 한국외국어대학교 대학원 박사학위논문, 2002 ITMG, SaaS 도입증가, 컴퓨터월드,284(2007) : 100-103
  11. 이경원․정부연, '한국의 IT서비스 산업이슈 분석',정보통신정책연구원, 연구보고서, 2003
  12. 이문규, 'e-SERVQUAL: 인터넷 서비스품질의 소비자 평가 측정 도구,' 마케팅연구, 17(2002) :73-96
  13. 이태민․전종근, 유비쿼터스 접속성과 상황기반 제공성이 모바일 상거래 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구-기술수용모델 적용을 중심으로-, 경영학 연구 33(2004) : 1043-1071
  14. 이태민․이은영, 지각된 위험과 지각된 혜택이 모바일 상거래 이용의도에 미치는 영향에 관한 연구, 경영정보학연구, 15(2005) : 1-21
  15. 임준, 이경원 외, IT서비스 산업의 공정경쟁과 수익성제고, 정보통신정책연구원, 연구보고서, 2006 정보통신연구진흥원, SaaS(Software as a Service)동향, 주간기술동향 1306(2007) : 44-46
  16. 정제호, 웹의 플랫폼화와 SW의 진화, 한국소프트 웨어진흥원, 2006
  17. 정제호, SW 유통채널의 변화 한국의 기회, 기술과 미래, 2007
  18. 조민경, 소프트웨어 유통방식의 변화로 새로운 시장 기회 마련, on the net 127(2006) : 78-81
  19. 조방호, 국내 주요 IT 서비스기업의 마케팅 전략에 관한 연구 : 브랜드 전략을 중심으로, 연세대학교 경영대학원 석사학위논문, 2006
  20. 최민섭, 인터넷부동산서비스품질척도(Re-SERVQUAL)의개발및 상호인과관계분석에관한연구: 기술수용모델(TAM)을중심으로, 부동산학연구, 11(2005) : 69-92
  21. 최선희, SaaS에 대한 서베이 주요 결과와 이슈,정보통신정책, 417(2007) : 44
  22. Curren, Mary T., Folkes, Valerie S. and Steckel, Joel H.,'Explanations for Successful and Unsuccessful Marketing Decisions : The Decision Maker's Perspective,' Journal of Marketing, Vol. 56(1992) : 18-31 https://doi.org/10.2307/1252039
  23. I. Ajzen, 'From Intentions to Actions: A Theory of Planeed Behavior', in Action Control :From Cognition to Behavior, Kuhl, J. & Beckmann, J.(eds.), Springer Verlag(New York), 1985
  24. Parauraman, A., Valarie A. Zeithaml and Arvind Malhotra, 'e-SERVQUAL: AMultiple-Item Scale for Assessing Electronic Service Quality,' MSI REPORT, Marketing Science Institute, Cambridge, MA, forthcoming, 2004
  25. R. Bagozzi and Y. Yi, 'On the Evaluation of Structural Equation Models', Journal of the Academy of Marketing Science, 16(1988) : 74-94 https://doi.org/10.1007/BF02723327
  26. Richins, Marsha L., 'Negative Word-of-Mouth by Dissatisfied Consumers : A Pilot Study',Journal of Marketing, 47(1983) : 68-78 https://doi.org/10.2307/3203428
  27. Swanson, E. B, 'Information Channel Disposition and Use,' Decision Sciences, 18(1987) : 131-145 https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.1987.tb01508.x