DOI QR코드

DOI QR Code

Development of inorganic thixotropic-grout for backfilling of shield TBM tail voids and its compatibility

쉴드 TBM 뒤채움용 무기계 가소성 그라우트의 개발 및 적합성 평가

  • Published : 2009.09.30

Abstract

A suitability of a thixotropic grout developed in this study has been examined through laboratory tests on strength, segregation, and viscosity. The thixotropic grout is a mixture of two types of liquid components. The A-liquid component consists of cement, water, and MG-A and the B-liquid component consists of scarlet, water, and MG-B. Unconfined compressive strength of specimens prepared with a prefer mix-proportion satisfied a design criteria for the backfilling of tail voids. A material segregation phenomenon under water condition was not observed in the thixotropic grout whereas it was observed in the existing silica-type grout. In addition, viscosity tests have been rallied out on the thixotropic grout to verify the capability of a long-distance delivery in the field. Both the A-liquid component and the B-liquid component maintained a viscosity of below 2,000 cP for 120 minutes. This experimental result confirms that two liquid components guarantees a long-distance delivery in tile field application.

본 연구는 쉴드 TBM 테일 보이드 동시주입용 가소성 그라우트의 적합성을 규명하기 위하여 강도특성, 수중 재료분리현상 및 점도특성 실험을 실시하였다. 무기계 가소성 그라우트는 쉴드 TBM 뒤채움 그라우트 주입 시 시멘트, 물, MG-A로 구성된 A액과 스칼렛, 물, MG-B로 구성된 B액을 주입하는 2액성 그라우트 주입공법이다. 적정 배합비로 제작된 무기계 가소성 그라우트의 일축압축강도는 초기강도 및 장기강도 기준을 만족하는 결과를 보였다. 지하수가 존재하는 현장에서 그라우트 주입 시 발생하는 재료분리현상을 관찰하기 위하여 기존 현장에서 적용된 규산계 그라우트와 무기계 가소성 그라우트를 비교하였으며, 그 결과 규산계 그라우트에서 발생하는 재료분리 현상이 무기계 가소성 그라우트에서는 관찰되지 않았다. 또한 무기계 가소성 그라우트의 장거리 이송에 대한 현장 적용성을 확인하기 위하여 A, B액의 점도를 측정한 결과 A, B액 모두 120분 이상 2000 cP 이하가 측정되었다. 이러한 결과는 추후 현장적용 시 A, B액의 원활한 이송이 가능한 점도를 확보하고 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 건설교통부 (2007), "터널설계기준", 도서출판 씨아이알, pp. 120-121.
  2. 류동성, 정경환, 신민식, 김동해, 이준석, 정두회 (2005), "실리카 콜로이드를 이용한 가소성 그라우트의 개발 및 공학적 특성", 한국지반공학회 학술발표회 논문집.
  3. 류용선 (2008), "무기질계 지반주입재의 내구성 및 환경성에 관한 연구", 공학석사학위, 한앙대학교.
  4. 서울특별시 (2006), "서울지하철 7호선연장(온수-부평구청) 703공구 건설공사".
  5. 윤현돈, 강문구, 최기훈, 정경환, 경진문, 김동해 (2005), “대구경 쉴드터널의 시공-서울지하철 909공구 중심으로", 한국터널공학회 제6차 터널 기계화 시공기술 심포지움 논문집, pp. 89-102.
  6. 일본토목학회 (1996), "터널 표준시방서(쉴드공법편). 동해설", pp. 37-78.
  7. 정경환, 신민식, 김동해, 노진택, 정두회 (2008), "무기계 가소성 그라우트 개발 및 공학적 특성", 한국지반공학회 봄 학술발표회 논문집.
  8. (사)한국터널공학회 (2006), "대형.대단면 지하공간 창출을 위한 지하공간 건설기술", 2차년도 중간보고서, pp. 213-215.
  9. (사)한국터널공학회 (2008), "터널공학시리즈3 터널 기계화시공 설계편", 도서출판 씨아이알, pp. 472-482.