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UML based Documentation for GLORY Software Architecture

UML을 응용한 GLORY 소프트웨어 아키텍처의 표현

  • Kung, Sang-Hwan (Division of Information Telecommunication, Baekseok University)
  • 궁상환 (백석대학교 정보통신학부)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

It is more emphasized on the software architecture recently, as the scale of a software becomes huge and the need of the software management becomes more dynamic. Software architecture is a representation of structures of software framework just like the blueprint of building architecture. In order to describe software components and their relationships accurately and entirely, software architecture is documented in some different views, by using of modeling tools. UML(Unified Modeling Language) is a software modeling tool recently used for documentation of software and as well as software architecture. Nevertheless, what we have to agree with is that UML is not easy to use and its standard changed continuously. And also the documentation with UML is found some burden because of its difficulties in learning and using. This inconvenience enforces us to purchase and use commercial tool for UML. The study introduces the architecture views refined from 4+1 Views for architecture design and shows how to represent architecture views for software architecture. Especially, we simplifies UML diagrams for the purpose of focusing on architecture views and facile manipulation. At the end, we add the evaluation on the refined architecture views as well as refined UML diagram.

최근 소프트웨어의 규모가 증대되고, 소프트웨어에 대한 관리가 능동적이어야 한다는 요구에 따라 소프트웨어 아키텍처의 중요성은 더욱 증대되고 있다. 소프트웨어 아키텍처는 건축물의 청사진과 마찬가지로 소프트웨어 골격의 구조에 대한 표현이 된다. 소프트웨어 구성요소와 이들간의 관계를 보다 정확하고, 종합적으로 표현하기 위해 소프트웨어 아키텍처는 다양한 뷰를 통해 명세되어진다. UML(Unified Modeling Language)은 소프트웨어 및 소프트웨어의 아키텍처를 문서화하기 위해 사용되는 모델링 도구이다. 그러나 UML은 실제 사용하는 것이 용이하지 않으며, 또한 그 표준도 지속적으로 변경된다. 도한 UML을 정확히 배워서 사용하는 것이 용이하지 않으며, 특히 도구없이는 표현하기가 매우 어렵다는 것도 사실이다. 본 연구에서는 소프트웨어 아키텍처 설계를 위한 아키텍처 뷰를 소개하고, 각각의 뷰를 설계하기 위한 UML을 소개한다. 특히 UML의 단순화된 표현을 소개하여 파워포인트와 같은 일반적인 문서화 도구를 이용하여서도 소프트웨어 아키텍처를 쉽게 문서화할 수 있는 방법을 소개한다. 또한 이 표현방법을 GLORY 시스템의 아키텍처 설계에 적용해 보고 적용효과를 분석해 본다.

Keywords

References

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