A study of a Japanese goblin character:Centered around the making method of goblins' image

요괴 캐릭터 연구:요괴 이미지의 생성원리를 중심으로

  • Published : 2009.08.31

Abstract

This paper examined the goblin characters in Japan animation. The meaning of the goblin in this paper is not a just monster. They have a spirit. This concept is based on animism in japanese mind. I attempted a chase of goblin character's making methods. My theoretical approaches lean on the concepts "inter-textuality" of Julia Kristeva and "text" of Roland Barthes. First of all, I compared some beings of the old chinese myth-geographical book with some characters of Japan animation . The making method of goblin characters is two. One is 'Hybrid', the other is 'Mutant'. And than I appled to Japanese traditional image, "Baek-kuy-ya-hang-do"(hundreds of goblins' parade). The making method of goblins is combined to a inter-textual way as hybrid or mutant.

일본 요괴 애니메이션에 등장하는 요괴 캐릭터의 이미지를 검토하고, 요괴 캐릭터의 생성 원리를 찾아내고자 했다. 이론적으로 줄리아 크리스테바의 '상호텍스트성' 개념과 롤랑 바르뜨의 '텍스트'개념을 방법론으로 채택하여 중국의 신화 지리지 "산해경"과 상호텍스트적 관계를 보이는 <포켓몬스터>의 여러 캐릭터들의 생성원리와 일본의 애니미즘적 사고에 기초한 '백귀야행도'에 등장하는 전통 요괴 캐릭터들의 현대적인 변용을 고찰하였다. 상호텍스트성은 기억 혹은 역사와 연관되며 이는 텍스트에서 드러나기 때문에 요괴 애니메이션의 캐릭터 연구에 유용한 이론적 틀을 제공한다. 또한 요괴담이나 요괴의 이미지들은 민담처럼 집단적 담론의 결과물이며 끊임없는 첨가와 삭제가 이루어지는 텍스트적 속성을 고려해 볼 때, 변화하는 집단 상상력의 산물이라 보인다. 상호텍스트성에 기반한 괴물이나 요괴의 이미지 생성은 크게 '하이브리드'와 '뮤턴트'로 구분해 볼 수 있으며, 구체적인 이미지 제시와 분석을 통해 요괴 이미지의 생성원리를 설명하였다. 인간의 공포에 상상력의 날개를 달아 만들어지는 요괴 캐릭터들은 이미지에 있어 시각적 쾌락을 보여주며 문화 컨텐츠의 아이콘으로 기능하는 것을 알 수 있다.

Keywords