DOI QR코드

DOI QR Code

Clothing & Textiles Education before the First Curriculum (Part II) -Secondary School Home Economic Textbooks-

교육과정기 이전의 의생활 분야의 교육내용에 대한 고찰 (제2보) -중등 가사를 중심으로-

  • Lee, Young-Suk (Dept. of Clothing & Textiles, Seowon University) ;
  • Yoo, Hye-Ja (Dept. of Clothing & Textiles, Seowon University)
  • Published : 2009.08.31

Abstract

The theory of household arts and practical acts are two traditional mainstream topics of official South Korean secondary home economics education. The clothing and textile education within the Secondary School Home Economics Textbook (1948) is various and practical. The first year textbook discusses the symbolism and maintenance of uniforms that provides information on the characteristics of cotton. Clothing and textiles are covered in 26 pages out of the 76 page book. The second year textbook includes the theory of color and form, along with the characteristics of flax and silk. Clothing and textile education is covered in 33 pages out of the 97 second year textbook. The third year textbook deals with the characteristics of wool, manufactured fibers, cross weaving, removing stains, clothing arrangements, and equipment; 5 chapters (56 pages out of 137) are spent on clothing and textiles. The fourth year textbook introduces the history of clothing, laundry principles, dyeing, bedclothes, and bed accessories; 4 chapters (63 pages out of 125 pages) are spent on clothing and textiles. The Secondary School Home Economics Textbook (1948) is highly extensive and profound in depth. It is comparable with modern college or specialized high school level clothing and textile education in terms of clothing materials, clothing maintenance, color theories, and dyeing.

Keywords

References

  1. 김정자. (1998), 초등 실과(가정)의 교육과정 개정 방향에 대한 연구, 한국가정과교육학회지, 9(1), 39−52
  2. 박순자, 신상옥. (2000), 한국과 일본의 실과 및 기술 가정 교육의 역사적 변천 비교, 한국가정과교육학회지, 12(3), 65−76
  3. 손정규, 조기홍, 표경조, 주월영. (1948a). 중등 가사 교본 1.서울: 장왕사
  4. 손정규, 조기홍, 표경조, 주월영. (1948b). 중등 가사 교본 2.서울: 장왕사
  5. 손정규, 조기홍, 표경조, 주월영. (1948c). 중등 가사 교본 3.서울: 장왕사
  6. 손정규, 조기홍, 표경조, 주월영. (1949). 중등 가사 교본 4. 서울: 동지사
  7. 신정숙, 이난조, 변혜정, 장세현, 이양길. (2004). 고등학교 가정 과학. 서울: 상문연구사
  8. 윤인경, 홍병숙, 박경애, 윤덕인. (1998). 고등학교 가사. 서울: 교학연구사
  9. 이연숙. (1997). 가정과 교수법. 서울: 신광출판사
  10. 전세경. (1997), 초등 실과(가정)의 교육과정 개정 방향에 대한 연구, 한국가정과교육학회지, 9(1), 39−52
  11. 정미경. (2002), 의생활자원 관점에서의 실과(기술, 가정) 환경 교육방안에 관한 연구, 한국가정과교육학회지, 16(3),131−146
  12. 정성봉. (1982), 실과 교육과정 변천에 관한 연구, 한국농업교육학회지, 14(1), 55−69
  13. 최명주. (연도미상). 재봉 교과서. 대구: 군정청 경상북도 학무국