Abstract
The market for Internet fashion/coordination shopping malls has been enormously increased year by year. However, online shoppers feel inconvenient because most of Internet shopping malls still rely on item classifications by category and do not provide the functionality in terms of which shoppers can find clothes they want. In an effort to build a fashion/coordination system for women's dress adopting the Heuristic-based method, one of the Context-based methods, we present a method for defining characteristics of a woman's dress as attributes and their inheritance relations, which can be input by a product manager. We also compare and analyze various methods for recommending the most similar clothes.
인터넷을 이용하는 패션/코디 쇼핑몰은 그 시장이 매년 큰 폭으로 증가하고 있다. 하지만 대부분의 쇼핑몰들은 아직도 카테고리에 의한 상품 분류를 제외하면 특정한 의류를 찾을 수 있는 기능이 포함되어 있지 않아 사용자들이 불편을 겪고 있다. 본 연구에서는 여성복의 패션 코디네이션 시스템 구축 시 내용 기반의 방식 중 휴리스틱 기반 방식으로 시스템을 구축하기 위해 여성복의 특성을 가장 잘 나타낼 수 있는 속성들을 상속관계로 정의하고, 상품 관리자가 속성 값을 입력할 수 있도록 하였으며 가장 유사한 의류를 추천하기위한 방법을 소개하고 분석하였다.