DOI QR코드

DOI QR Code

Wölfflin과 Delong 이론을 통해 고찰한 영화의상의 형태적 특성 연구

A Study on the Formative Character of Cinema Costume from the Theoretical Perspectives of Wölfflin and Delong

  • Yun, Ji-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University)
  • 발행 : 2009.07.31

초록

This study researches the formative character of 1920's fashion through cinema costumes from the perspective of the theories of W$\"{o}$lfilin and Delong. This study organizes a new perspective such as closed form & open form, part recognition & whole recognition, and flat & rounded to analyze the characteristics of form in the costumes of 'The Great Gatsby', 'Chariots of Fire', and 'Chicago'. The 1920's style in the fashion history is a closed form and flat because of simplicity and functionality. The costumes in Chariots of Fire' that focuses on the reappearance of 1920's fashion is a flat and closed form. However, the costumes of 'The Great Gatsby' that presents a symbolic meaning and 'Chicago' that expresses a splendid look are an open and rounded form. Evening dresses are open, with whole recognition and a rounded form because of sheer fabrics, beading, uneven hemlines, and lighting. Daytime dresses are a closed form and flat because of heavyweight fabrics, dark or achromatic colors and non-patterns. Also, open form and rounded, closed form and flat have a similar distribution in diagrams. When the viewer recognizes the form of clothes, they react in a similar way to two-dimensional and three-dimensional presentations that shows that the form of clothes is recognized by the relation with the body. In addition, this study researches the connection between diverse elements such as clothes, body, movements, space, and external elements such as lighting.

키워드

참고문헌

  1. 김순영, 남윤자. (2002). 조선 후기와 현대의 여자 한복 형태비교. 복식, 52(5), 61-77
  2. 김연수. (1999). 뵐플린의 양식론. 덕성여자대학교 논문집, 11, 343-356
  3. 김윤희. (2001). 미국 고교생의 교복에 대한 연구. 한국의류학회, 25(6), 1167-1178
  4. 김차주, 이선경, 김옥진. (1996). 1990년대 fashion에 나타난 여성수트의 형식적 특성에 관한 연구. 가정과학연구, 6, 25-38
  5. 배정민. (2008). Delong 이론의 지표적 고찰을 통한 패션의 형태적 과장 현상 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  6. 백미서. (1984). E. Panofsky의 예술의욕 개념의 이해를 위한 고찰. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  7. 뵐플린, 하인리히. (1922). 미술사의 기초개념. 박지형 옮김 (2004). 서울: 시공아트
  8. 성광숙. (2002). 복식 확대현상의 미적가치. 성신여자대학교 대학원 박사학위 논문
  9. 신주영. (2007). 복식에 표현된 시대적 이상미와 시(視)형식: 르네상스부터 낭만주의 회화를 중심으로. 서울대학교대학원 박사학위 논문
  10. 이경아, 전혜정. (1998). 복식의 자연주의 양식에 관한 연구. 복식, 37, 253-273
  11. 장성은. (2007). 뵐플린의 양식사적 관점에서 르네상스와 바로크 복식의 양식비교. 복식, 57(7), 15-29
  12. 장호식, 정진원. (2003). 하인리히 뵐플린의 이론적 내진감에 관한 연구. 산업기술종합연구소논문집, 26, 47-67
  13. 조윤영, 양숙희. (2003). 영화의상에 나타난 엘리자베스 여왕 1세 로브의 표현효과. 복식, 53(3), 89-106
  14. 홍준화. (2002). 조형예술의 시형식에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  15. Delong, M. R. (1998). The way we look: Dress and aesthetics. New York: Fairchild

피인용 문헌

  1. The Expressive Effects of Queen Marie Antoinette's Costumes in the Movies vol.34, pp.12, 2010, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2010.34.12.2039
  2. Expressive Effects of King Henry VIII's Costumes in Films vol.40, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2016.40.3.554