DOI QR코드

DOI QR Code

패션 일러스트레이션에서의 사진 이미지 차용에 관한 연구

A Study on the Photo-image Appropriation in Fashion Illustration

  • 김순자 (상명대학교 패션디자인학과)
  • 발행 : 2009.07.31

초록

Present expression methods have close relations with popular culture in the active acceptance of various kinds of genre. Fashion illustration is no longer limited to sketching garments or technically explaining construction, it is accepted as an art that is expressed by the desire and consciousness of the artist. This study examines the expressional characteristics and effects of photo-image appropriation as an expression method in fashion illustration. The word 'appropriation' (to steal something) is used as euphemism and not meant to be derogatory. The methods of appropriation in art indicate that paintings are not inventions but are self-satisfactory creations that show that the idea of originality is false and that paintings should be uninhibited from the greed of the authority of the genius of artists. In postmodern paintings, the photo-image of appropriation are expressed through the methods of re-photography, photo collage, and photo painting. Photo-image appropriation methods in fashion illustration are re-photography, photo collage, image mixing of photography, drawing, and graphic expression of photography. Fashion illustrators are able to develop expression techniques for expanding a field of expression and enhance the ability of communication through the photo-image appropriation methods.

키워드

참고문헌

  1. 강제호. (2000). Andy Warhol의 대중적 이미지 차용에 관한 연구. 조선대학교 교육대학원 석사학위 논문
  2. 권지영, 유영선. (2004). 패션 일러스트레이션에서의 포토몽타주 표현 방법과 효과. 복식, 54(8), 49-58
  3. 김운홍. (2005). 게르하르트 리히터 작품을 통해 본 사진과 회화의 관계. 홍익대학교 교육대학원 석사학위 논문
  4. 김원희. (2002). 포스트모더니즘 미술의 차용과 반복에 관한 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사학위 논문
  5. 리스터, 마틴. (1985). 디지털 시대의 사진 이미지. 우선아 옮김 (2000). 서울: 시각과 언어
  6. 린튼, 노버트. (1980). 20세기의 미술. 윤난지 옮김 (1993). 서울: 도서출판 예경
  7. 민정선. (2003). 패션 잡지에 나타난 패션 일러스트레이션의 표현 양식에 관한 연구. 연세대학교 생활환경대학원 석사학위 논문
  8. 바르트, 롤랑. (1968). The Death of the Author. 김희영 옮김 (1999). 서울: 동문선
  9. 박민선. (2002). 팝아트에 적용된 사진 이미지와 표현 기법. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위 논문
  10. 보드리야르, 장. (1981). 시뮬라시옹. 하태환 옮김 (2001). 서울: 민음사
  11. 송옥호. (2004). 현대 미술에 있어서 해체와 이미지 차용에 관한 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사학위 논문
  12. 올리바, 아킬레 보니토. (1988). 슈퍼 아트. 안현희 옮김 (1996). 서울: 미진사
  13. 우주연. (2003). 사진 이미지 차용을 통한 인간내면의 양면 가치의 미적 표현. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  14. 워커, 존. A. (1985). 매스미디어와 미술. 장선영 옮김 (1999). 서울: 시각과 언어
  15. 월간미술. (2001). 세계미술용어사전. 서울: (주) 월간미술
  16. 윤난지. (2004). 현대 미술의 동경. 서울: 예경사
  17. 이주연. (1998). 변모된 재현 개념이 미술사 서술에 끼친 영향. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  18. 이준. (1992). 미국 포스트모던 대표 작가 4인전: 신표현주의의 포스트모던 특성. 서울: 호암갤러리
  19. 조은기. (2004). 현대 미술의 혼성성에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  20. 최승규. (2001). 서양미술사 100 장면. 서울: 한명 출판
  21. 홍희선. (2006). 이미지의 차용에서의 시뮬라크르 역할 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위 논문
  22. Anderson, H. (2008, May 15). Paying homage to a master. Nelson-atkins museum of art. Retrieved October 18, 2008, from http://www.nelson-atkins.org
  23. Armstrong, J., Ivas, L., & Armstrong, W. (2006). From pencil to pen tool. NY: Fairchild Inc
  24. Barbara Kruger. (2007, November 1). Maryboonegallery. Retrieved October 17, 2008, from http://www.maryboonegallery. com
  25. Borrelli, L. (2000). Fashion illustration now. London: Thames & Hudson Ltd
  26. Borrelli, L. (2004). Fashion illustration next. London: Thames & Hudson Ltd
  27. Dawber, M. (2004). Image makers: Cutting edge fashion illustration. London: Mitchell Beazley
  28. Dawber, M. (2005). New fashion illustration. London: Batsford
  29. Derrida, J. (1978). Writing and difference: Force and signification. Chicago: University of Chicago
  30. Grosenick, U. (2001). Women artists in the 20th and 21st century. Spain: Taschen
  31. Grosenick, U., & Riemschneider, B. (2002). Art now. Spain: Taschen
  32. Klantan, B., Ehmann, S., & Meyer, B. (2004). Wonderland. Berlin: Die Gestalten Verlag
  33. Modain. (2003). Milano: Moda & Company
  34. Nance, K. (2008, May 31). American optimist. Artnet. Retrieved September 21, 2008, from http://www.artnet.com
  35. Owens, C. (1980). The allegorical impulse: Toward theory of postmodernism. October, 12, 68-84
  36. Paoletti, J. (1985). Art and appropriation. The art of appropriation. NY: the Alternative Museum
  37. Photography on photography: reflections on the medium since 1960. (2008, October 19). Metmuseum. Retrieved October 21, 2008, from http://www.metmuseum.org
  38. Richer, G. (1998). The daily practice of painting. London: The MIT Press
  39. Ruhrberg, K., Schneckenburger, M., Fricke, C., & Honnef, K. (2000). Art of the 20th century. Spain: Taschen
  40. Siegel, J. (1985). After Sherrie Levine. Art Magazine, 59, p. 143
  41. Ulmor, G. L. (1983). The object of post-criticism. The anti-aesthetic essays on postmodern culture. Washington: Bay Press

피인용 문헌

  1. The Effect of Collage Fashion Illustration Program on Improving Self-image vol.16, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5805/SFTI.2014.16.2.218