Abstract
In this paper, we analyzed the effect of u-learning model school which have been in forced by the Ministry of Education. We suggested a plan which we generalized the effects of u-learning. To analyzed the effects of u-learning, first of all, we set up indexes of u-learning effect - satisfaction measurement, efficacy measurement, the scholastic achievements, possibility of generalization. After we reanalyzed reports of model school and papers of u-learning, we looked for suggestions of the effects u-learning. We draw up a plan which we generalized the effects of u-learning according to suggestions. We devide a plan by 3 steps - introduction step, diffusion step, fixation step and every step by 4 field - policy of u-learning, teaching & learning, quality control, technology. Because we suggested a concrete plan which we generalized the effects of u-learning, we expect to use usefully our plan at school in the future.
본 연구에서는 그 동안 교과부에서 추진해 온 유러닝 시범학교들의 효과를 분석해 보고 그 성과를 일반화할 수 있는 방안을 제시하였다. 이에 따라 유러닝 효과성의 지표를 만족도, 효능감, 학업성취도, 일반화 가능성으로 정하고 유러닝 연구학교의 운영 결과와 선행연구의 결과를 재분석하고 시사점을 도출하고 그 시사점에 기초하여 유러닝의 효과를 일반화 시킬 수 있는 방안을 제시하였다. 유러닝의 일반화 방안은 도입단계, 확산단계, 정착단계로 나누어 점진적으로 진행할 수 있도록 제시하였으며, 각 단계는 정책, 교수 학습, 품질제고, 기술적용 등의 4개 요소로 세분해 구체적인 내용을 제시하였다. 유러닝의 일반화 방안은 유러닝의 효과를 좌우하는 유비쿼터스 기술의 발전 방향에 따라 달라질 수 있겠으나 본 연구에서 제시한 일반화 방안은 3단계를 통한 점진적인 방법을 취하고 있어 향후 유비쿼터스 기술의 변화에도 어느 정도 대응할 수 있을 것으로 사료된다.