초록
웹문서의 특성을 표현하기 위해 키워드 형태로 부여하는 태깅의 이용이 다양한 웹서비스에서 확산되고 있다. 온라인 즐겨찾기 서비스라고 말할 수 있는 협력적 북마킹 서비스에서도 태깅이 중요한 역할을 수행하는데, 사용자가 부여한 태그는 자신의 북마크를 손쉽게 검색하고 타사용자의 웹문서 검색을 정교하게 만들어준다. 본 연구에서는 사용자들의 태깅 데이터를 분석하여 웹문서와 사용자의 태그 수에 영향을 주는 요인이 무엇인가를 탐색하였다. 웹문서의 태그 수에는 웹문서의 특성보다 사용자의 특성에 따라 더 큰 편차를 보였으며, 이것은 사용자의 성향이 태그의 다양성에 더 큰 영향을 미친다는 것을 의미한다. 또한 추종적 사용자보다는 가장 먼저 웹문서를 북마킹하는 선도적 사용자들이 더 많은 태그를 생성하는데 기여하는 것으로 나타났다. 풍부하고 다양한 태깅을 통해 서비스의 품질을 향상시키기 위해서는 선도적 사용자들에 대한 보상과 인센티브를 통해 더 많은 지식을 생성할 수 있도록 해야 한다는 시사점을 제공한다.
The use of tagging to describes web documents in the form of keyword has experienced rising popularity among various web services. Tagging also plays an important role in collaborative bookmarking services which can be regarded as an online favorite bookmark service. Tags which are created by users make it easier to search other users' bookmarks as well as user's own bookmarks. In this paper we analyze usage patterns of collaborative tagging for exploring factors influencing the number of tags in web documents and users. We discovered that user's characteristics have more effect on the tags than the web documents' characteristics. Moreover, leading users contribute to make a variety of tag than following users. Our study implies that more knowledge can be created through the incentives for leading user in order to improve the service quality of tagging service.