A Study on the Paradigm of Communicative Expressions depending on the Information Type of Web Animations

웹 애니메이션의 정보유형에 따른 커뮤니케이션 표현 패러다임에 관한 연구

  • 나인선 (혜천대학 광고홍보디자인과)
  • Published : 2009.05.30

Abstract

As the technology realizing digital multimedia has been developing remarkably based on Internet environment, today we can gain various information we need quickly and easily without regard to time or place by using world wide web. The recent spread of digital animation as a way of communication on Internet has been forming a new communication paradigm according to the development of age. Besides, digital animations embodied on web are a kind of communication medium which is expressed through interactions using different digital multimedia tools and put the concepts of time and space together. This is a form which can cope with various forms of information, and it occupies a high rate on web and is used often. Web animations offer various forms of communication, such as interface structure design for information transfer, characters, typography, and other graphic elements, which make users feel maximized real dynamics. This paper analyzes and evaluates the categories according to the characteristics, information and usage types of digital animations used on web, examines more efficient communication expressions based on them, and pays attention to the Internet environment that will develop and change in the future. With regard to it, this research aims at suggesting a useful theory so that diverse digital animations on web based on Internet environment would develop into a new communication paradigm responding to the change of time.

인터넷 환경을 기반으로 한 디지털 멀티미디어 구현기술의 눈부신 발전으로 인하여 오늘날 우리들은 필요로 하는 다양한 정보들을 시간과 장소에 구애받지 않고 웹(world wide web)을 이용하여 신속하고 손쉽게 습득할 수 있다. 최근 인터넷 공간에서 커뮤니케이션 수단으로서의 디지털 애니메이션 확산은 시대발전에 따른 커뮤니케이션의 새로운 패러다임을 형성해 나가고 있다. 또한 웹상에서 구현되는 디지털 애니메이션은 다양한 디지털멀티미디어 도구를 이용한 상호작용을 통해 표현되는 일종의 시간과 공간 개념을 아우르는 커뮤니케이션 매체이다. 이는 다양한 정보유형에 대응할 수 있는 형태로 웹에서 많은 비중을 차지하며 사용되어지고 있다. 웹 애니메이션은 정보이동을 위한 인터페이스 구조 디자인에서부터 캐릭터, 타이포그래피 및 각종 그래픽 요소 등 다양한 형태로 커뮤니케이션 유형을 제공함으로써 사용자와 이용자로 하여금 극대화된 실제적 동적 느낌을 가질 수 있도록 만들어 준다. 본 논문에서는 웹에서 사용되고 있는 디지털 애니메이션의 특성과 정보유형에 따른 분류를 분석 평가하고, 이에 근거한 효율적인 커뮤니케이션 표현을 고찰하여, 향후 발전, 변화될 인터넷 환경에 유의하고자 했다. 그럼에 있어, 인터넷 환경을 기반으로 한 웹에서 이루어지는 다양한 디지털 애니메이션이 시대변화에 대응하는 새로운 커뮤니케이션의 패러다임으로 발전할 수 있도록 효용적 이론을 제시하는데 본 연구의 지향점을 두었다.

Keywords