DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on a Relative Achievement Index of Foreign Language Ability

외국어능력 상대성취도지수개발에 관한 연구

  • Heo, Sun-Yeong (Department of Statistics, Changwon National University) ;
  • Chang, Duk-Joon (Department of Statistics, Changwon National University)
  • Published : 2009.07.31

Abstract

Our economic system highly depends on the international trade market and demands high level of foreign language abilities to the young generation. Scores of various internationally authorized language tests are used to estimate students's language ability before giving their admission to universities or high schools. According to increase of unemployment rate of the young people, universities put their strength on the language abilities of their students, and each university uses some authorized language scores before determining students who win scholarships. This study suggests two types of indices to evaluate students's relative achievement of foreign language abilities between two time points considering their current abilities. One, named one-side relative achievement index, is defined as the ratio of additional score between two time points to the remaining score at the base time point to the full score. The second one, named two-side relative achievement index, is defined as the same manner as the first one if the score is improved, and if not, is defined as the ratio of the amount of losing scores to the current score at the base time point. Two-side achievement index is more useful since it has smaller variation than the former and is easier to interpret. However, both indices are useful to compare the achievements of different tests.

각 개인이 현재 취득한 외국어 성적을 고려한 상대평가지수 두 가지를 제안하였다. 하나는, 만점까지 남아있는 점수 대비 일정기간 동안 성취한 점수의 상대비로 정의하였고, 다른 하나는 일정기간 동안 점수가 향상된 경우는 단측 상대성취도지수와 동일하게 계산하고, 점수가 퇴보한 경우는 초기점수에서 최저점수를 뺀 값 대비 일정기간동안 감소한 점수의 상대비로 정의하였다. 전자를 단측 상대성취도지수(one-side relative achievement index), 후자를 양측 상대성취도지수(two-side relative achievement index)라 명명하였다. 대체로 음의 성취도에 크게 영향을 받는 단측성취도지수에 비해 양측성취도지수는 변동 폭이 좁고 지수의 값이 -1과 1 사이의 값을 가지므로 해석이 보다 용이하다. 그러나 두 지수 모두 매우 예외적인 경우를 제외하고 대체로 비슷한 결과를 제시하며 총점이나 최고 최저점이 서로 다른 시험들을 동일한 기준으로 비교하는 데 용이한 것을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 김진우 역 (2002). <8급 예감 HSK 모의고사 1>, 다락원, 경기
  2. 김창민, 이경란 (2000). <아카데미 TEPS>, 아카데미문화사, 서울
  3. 소옥형 (2005). <절대고수 고등 HSK>, 동양문고, 서울
  4. 신영수, 황호문, 고현아, 신동선, 최윤정 (2008). , 학문사, 서울
  5. 한국통계학회 (1987). <통계용어사전>, 자유아카데미, 서울
  6. Fisher, I. (1927). The Making of Index Numbers, Houghton Mifflin Company
  7. LORI (2008). , 다락원, 경기도
  8. Vogt, A. and Barta, J. (1997). The Making of Tests for Index Numbers, Physica-Verlag, Hidelberg
  9. YBM 일본어연구회 (2003). <한 권으로 끝내는 JPT 990>, YBM Si-sa, 서울