Abstract
A potential advantage of computer-based education is individualized instruction. In this regard, issues regarding how to evaluate individual learners fast and accurately in order to implement customized instruction program and to open education are raised. In this study, we suggest through a simulation study a way to reach an optimal decision by complementing the insufficient point of the way of the decision of the existing SPRT(Sequential Probability Ratio Testing) in which the number of questions in a test decreases while decision on pass or fail is relatively exact. For the purpose, the data of the examinees obtained from actual tests were used in this study and we present that simulation to verify the accuracy of decision and Multilevel SPRT decision standard for initial set point for optimal SPRT decision and evaluate the ground of the same through simulation.
컴퓨터 기반 교육의 잠재적인 이점은 개별화 교습이다. 결국 수준별 교육과정의 운영과 열린 교육의 실천을 위하여 어떻게 학습자 개개인에 대해서 신속하고 정확하게 평가할 수 있는가에 대한 문제가 제기된다. 본 연구에서는 평가를 위한 문항 수가 두드러지게 감소하면서 반면에 합격과 불합격 판정이 비교적 정확한 기존의 SPRT(Sequential Probability Ratio Testing) 판정 방법에 대한 문제점을 보완하여 보다 최적의 판정을 내릴 수 있는 방안을 시뮬레이션 연구를 통하여 제안한다. 이를 위하여 실제 측정에 의해서 얻어진 피험자 자료를 활용하여 SPRT판정의 정확도 검증을 위한 시뮬레이션과 최적의 SPRT판정을 위한 초기 설정치와 다단계 (Multilevel) SPRT 모형 및 판정 기준을 제시하고 시뮬레이션을 통하여 타당성을 알아본다.