초록
본 연구에서는 철도교의 세로보 절취부에 피로균열이 발생 하였을 때 이에 대한 적절한 보수 보강 방법을 연구하기 위하여 실제로 피로균열이 발생한 철도교를 연구대상으로 실물크기의 가로보-세로보 바닥틀 모형을 제작하고, 세로보의 절취부 및 균열부에 스톱 홀 보수, 덧댐판 보강, 연결판 보강, 브라켓 보강 등 보수 보강 방법을 적용하여 실내실험을 수행하였다. 그 결과 제일 효과적인 보강 방법으로는 세로보의 상부플랜지와 하부플랜지에 연결판과 브라켓을 설치하는 것이고, 균열 선단에 스톱 홀을 뚫는 방법은 보조적인 방법으로 사용할 수 있다는 결론을 얻었다. 그리고 균열 길이가 어느 정도 길 경우에는 복부판에 덧댐판을 설치할 필요가 있다.
In this study, in order to research the repair-strengthening methods, when fatigue crack occurs in the coped stringers of a steel railway bridge, we manufacture the full size of crossbeam-stringer and floor system model. Also the experimental test is performed on the coped stringers applying the repair-strengthening methods using the stop hole, combination plate, connection plate, bracket, and so on. The results indicate that, the most effective method is to set up connection plate and bracket in the top flange and bottom flange of the stringers, while we can consider the method of punching stop holes in the end of the crack as a subsidiary method. It is necessary to set up the combination plate when the length of crack is quite long.