Journal of Science Education (과학교육연구지)
- Volume 33 Issue 2
- /
- Pages.193-206
- /
- 2009
- /
- 1225-3944(pISSN)
- /
- 2733-4074(eISSN)
The Effect of the Consistent Presentation of Illustration about the Aligning Direction of the Axis on the Middle School Students' Acquisition and Retention of Astronomical Concepts
자전축 기울기 방향의 일관된 삽화 제시가 중학생의 천문 개념 형성과 파지에 미치는 영향
- Cho, Hyunjun (KAIST Institute for Gifted Students) ;
- Lee, Ho (Korea National University of Education) ;
- Jo, Misun (Korea National University of Education) ;
- Jeong, Jin-Woo (Korea National University of Education) ;
- Wee, Soo-Meen (Korea National University of Education) ;
- Sohn, Jungjoo (Korea National University of Education) ;
- Lee, Hyonyong (Kyungpook National University) ;
- Kim, Hyeon-Jeong (Kangnung-Wonju National University)
- 조현준 (KAIST 과학영재교육연구원) ;
- 이호 (한국교원대학교) ;
- 조미선 (한국교원대학교) ;
- 정진우 (한국교원대학교) ;
- 위수민 (한국교원대학교) ;
- 손정주 (한국교원대학교) ;
- 이효녕 (경북대학교) ;
- 김현정 (강릉원주대학교)
- Received : 2009.09.17
- Accepted : 2009.11.25
- Published : 2009.12.31
Abstract
The purpose of this study was to examine the effect of the consistent presentation of illustrations about the aligning direction of the Axis on the middle school students' acquisition and retention of astronomical concepts. This study was taken using the nonequivalent control-group pretest-posttest design on 116 7th middle school subjects. The same teaching and learning activities were given to both the experimental (n=59) and control groups (n=57) through three lessons. The experimental group was given a consistent presentation of the illustrations about the aligning direction of the Axis, while the control group was given an inconsistent presentation of the same illustrations about aligning direction. Two days after the three lessons, the 1st posttest was administered to compare the statistical difference of mean of both groups, using ANCOVA test. The result of ANCOVA test implicated that the consistent presentation of the illustrations about the aligning direction of the Axis had a positive influence on the experimental group's acquisition of the concepts. The 2nd posttest result for retention effect was given two month later by one-paired t-Test in each group and showed that the method had a positive effect on the experimental group, compared with control group. The results of this study implicated that paying careful attention to using the consistent illustration is highly beneficial for students' meaningful learning on astronomical concepts.
본 연구의 목적은 지구의 운동 관련 개념을 연속적으로 학습하는 과정 속에서 중학생들에게 지구 자전축의 기울기가 일관되게 묘사된 삽화들의 제시가 지구의 자전, 공전에 따른 계절변화, 별자리 변화 등 관련 개념 습득 및 파지에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 이를 위해 중학교 1학년 학생 116명을 대상으로 이질통제집단 사전사후검사 설계를 하였다. 실험집단(n=59)과 통제집단(n=57) 모두 3차시 동안 동일한 내용과 교수방법으로 교수-학습활동을 전개하였으며 실험집단에는 자전축의 기울기 방향이 동일한 삽화들을 제공하였다. 학습 종료 2일 후, 습득된 개념의 두 집단 간 차이를 확인하기 위해 ANCOVA 테스트로 1차 사후검사를 실시하여 비교하였다. 그 결과, 자전축 기울기가 일관되게 표현된 삽화를 제시하였을 경우에 학습의 효과가 더 큰 것으로 나타났다. 1차 사후 검사에서 실험집단과 통제집단이 습득한 개념들의 파지정도를 비교하기 위해, 2달 후 2차 사후검사를 대응표본 t-test를 실시하였다. 그 결과, 실험집단에서는 1차 사후 검사 점수와 2차 사후 검사 점수의 평균 차이가 유의하지 않은 것으로 나타나 개념의 파지에도 긍정적인 효과가 있는 것으로 확인되었다. 반면, 통제집단에서는 평균의 차이가 유의미하게 나타나 개념의 파지에 부정적인 것으로 확인되었다. 따라서 천문 개념을 학습하는데 있어서 학생들에게 유의미한 학습이 되기 위해 일관된 삽화를 사용하는 세심한 배려가 필요하다고 본다.
Keywords