경의선장단역증기기관차의 부식방지를 위한 왁스계 피복제 내후성 시험 연구

A Study on the Testing of Weather Resistance of Anti-corrosion Wax Covering Agents in the Locomotive at Jangdan Station of Gyeongui Line

  • Song, Won-Joon (Research Institute of Industrial Science and Technology) ;
  • Kim, Mi-Hyun (Cultural Heritage Conservation Science Center, National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • Ahn, Byong-Chan (Department of Cultural Assets, Gyeongju University) ;
  • Jeong, Hee-Don (Research Institute of Industrial Science and Technology)
  • 투고 : 2009.10.07
  • 심사 : 2009.11.26
  • 발행 : 2009.12.20

초록

야외 전시되는 철제문화재 보존을 위해서 유물 표면을 피복처리 하는 것은 부식방지의 대표적인 방법이다. 근대문화유산 제78호 경의선장단역증기기관차는 보존조치 후 노천에서 전시될 예정이라서 기관차의 재부식 예방에 효과적인 표면 피복재를 내후성 실험을 통해 선별하였다. 실험재료는 기관차 표면 피복에 주로 사용되는 미정질 왁스 2종과 봉밀왁스를 기반으로 제조한 혼합왁스를 선별하였다. 실험방법은 3종의 왁스를 기관차 시편에 각각 피복하고 ISO 4892-1981 기준에 따라 제논아크촉진내후성시험기 속에서 1000시간 내후성 시험을 한 후 그 변화상을 비교 조사하였다. 실험결과 봉밀 왁스는 400시간 이후부터 표면에 백화현상이 발생하면서 노화하였고 미정질 왁스 2종은 800시간 이후부터 변화를 보였다. 시험전과 후 수분접촉각의 변화 역시 봉밀 왁스 보다 미정질 왁스가 적게 나타났다. 따라서 미정질 왁스 중 특히 고온형이 내후성과 수분 차단력이 가장 뛰어난 것으로 확인되어서 이것으로 증기기관차의 표면을 피복하게 되었다.

To preserve steel cultural properties on display outdoors, the surface of these relics is processed with a covering treatment, which is a typical anti-corrosion method. Since the registered cultural heritage of Korea No. 78 Locomotive at Jangdan Station of Gyeongui Line will be treated by preservation process and displayed in the open outdoor area, effective surface covering agents were selected through testing to prevent the corrosion of the locomotive. The mixed wax are based on two types of microcrystalline wax which is one of regular surface covering agents for locomotives and bee‘s wax. For the weather resistance test, 3 types of wax were applied to each specimen of the locomotive and the specimens were tested in the Xenon-Arc Accelerated Weathering Tester for 1000 hours in accordance with the ISO 4892-1981 criteria and the test results were compared. As a result, on the surface of the specimen coated with the bee's wax, a whitening event appears after 400 hours which causes aging, and the specimens coated by the microcrystalline wax showed signs of a whitening event after 800 hours. The moisture contact angle with the microcrystalline wax coating was also less than with the bee's wax. Therefore, it was found that the high temperature microcrystalline wax is the most effective coating agent in terms of weather resistance and moisture blocking capability and the high temperature microcrystalline wax was adopted for coating the surface of the locomotive.

키워드

참고문헌

  1. 안병찬, "철도유산 증기기관차의 보존방안 일고찰". 철도를 통해 본 인천의 근대. 인천광역시립박물관 학술회의자료, p91, (2008).
  2. 김수기.강창구.이오희, "용두사지철당간(국보 제41호) 보존처리". 호암미술관연구논문집, 5, p33-39, (2002).
  3. 현정훈, "부식환경에 따른 유기도막의 노화과정 및 전기화학특성 연구", 부경대학교 석사학위논문, (2008).
  4. (재)포항산업과학연구원, "장단역 증기기관차 화통 보존처리 보고서(1/2)". RIST, p17-18, (2007).
  5. 신은호. "인공 가속 내후성 시험 장치의 종류와 차이점".기술표준, 55, p46, (2006).
  6. 안병찬, "철도유산 증기기관차의 보존방안 일고찰". 철도를 통해 본 인천의 근대, 인천광역시립박물관 학술회의자료, p95, (2008).
  7. 강효필, "왁스계 발수제의 내열성 향상에 관한 연구". 강원대 석사학위논문, (1999).
  8. http://www.i-sctc.com/?z=bbs.products2&zz=list
  9. q-lab (http://www.q-lab.com/EN_Weblit/Q-Sun-LX-5060 _web. pdf)