Are Private Schools More Effective than Public Schools?: Experience form a Natural Experiment in Korea

사립학교가 공립학교에 비해 보다 효율적인가?: 한국의 자연실험 경험

  • Nam, Kigon (Hanbat National University, Department of Economics) ;
  • Sung, Kisun (Catholic University, Department of Teacher Education Program)
  • Received : 2009.06.14
  • Accepted : 2009.09.15
  • Published : 2009.12.31

Abstract

Utilizing the fact that student allocation to private or public high schools in Korea is done randomly within a given school district, this study conducted a natural experiment, free from selection bias, to analyze whether private schools are more effective than public schools in terms of enhancing students' academic performance. After analyzing a model that controls the fixed effects of school districts, it was found that private schools do not have a statistically significant impact compared to public schools with respect to improving academic records. Nevertheless, the private school effect has shown a positive value equivalent to 0.13 standard deviation for female students at the highest academic levels.

이 논문에서는 한국의 경우 개별 학군 내에서 사립학교와 공립학교 간에 학생 배분이 무작위로 이루어진다는 특수성을 이용하여, 사립학교가 공립학교에 비해 학생들의 성적향상 측면에서보다 효율적인지를 분석하기 위한 자연실험 분석을 실시하였다. 학군의 고정효과를 통제한 모델을 분석한 결과, 사립학교가 공립학교에 비해 학생들의 성적이 보다 향상된다는 통계적으로 유의미한 결과를 확인할 수 없었다. 단 상위 성적 계층의 여학생들의 경우, 사립학교 학생이 0.13 표준편차만큼 성적이 더 향상되는 것으로 나타났다.

Keywords