Analysis for Operation Point Change in Mode Transition at the Turbopump-Gas Generator Coupled Test

터보펌프-가스발생기 연계시험의 모드 변환 중간 작동점 분석

  • 남창호 (한국항공우주연구원 엔진팀) ;
  • 김승한 (한국항공우주연구원 엔진팀) ;
  • 박순영 (한국항공우주연구원 엔진팀) ;
  • 김철웅 (한국항공우주연구원 엔진팀)
  • Published : 2009.02.28

Abstract

The characteristics at the intermediate operation point of the turbopump-gas generator(TP-GG) coupled test were investigated by analytical method. The pump outlet pressure, gas generator mixture ratio, gas generator pressure, and temperature were examined considering risk minimization of test. The engine system shows different behavior from the TP-GG coupled test at the intermediate operation point since the combustion pressure feeds back to the flow rate in the lines. The advanced valve changes in the combustor line helps less risky mode transition.

터보펌프-가스발생기 연계시험에서 작동점 변경을 위해 거치는 중간 작동점의 특성을 시스템 모사 프로그램으로 검토하였다. 중간 작동점에서 펌프 토출압, 가스발생기 혼합비, 가스발생기 온도, 가스발생기 압력 등의 변수를 안전한 시험기 운용을 고려하여 검토하였다. 터보펌프-가스발생기 연계시험기와 엔진시스템을 비교한 결과 중간 작동점이 차이는 작지만 서로 다르고 이는 엔진 시스템에서 연소기 유량에 따른 연소압 변화가 발생하기 때문이다. 연소기 배관의 밸브 변경을 우선할 때 중간 작동점이 보다 안전한 영역에 위치한다.

Keywords

References

  1. 김승한, 남창호, 김철웅, 설우석, 터보펌프 가스발생기 연계시험 설계, 한국 추진공학회 2006년도 추계학술대회 논문집, 2006
  2. B. K. Wood, Propulsion for the 21st Century-RS-68, 38th Joint Liquid Propulsion Conference, 2002, AIAA 2002-4324
  3. 남창호, 김철웅, 김승한, 박순영, 터보펌프 가스발생기 연계시험에서의 시험영역 설정과 설비 설계, 한국추진공학회 2008년도 춘계학술대회 논문집, 2008