Temperament of Ethnic Korean Children : A Cross-cultural Analysis

한국 아동의 기질 : 비교문화적 분석

  • 박혜원 (울산대학교 생활과학대학 아동가정복지학과)
  • Received : 2009.08.31
  • Accepted : 2009.11.11
  • Published : 2009.12.31

Abstract

This study analyzed temperament of ethnic Korean children residing in Korea comparing them with Korean children and American children residing in the USA. Parents of 169 Korean, Korean-American and American 4-7-year-old children rated them on the Very Short Form of Children's Behavior Questionnaire (CBQ; Rothbart et al., 2001). On most subscales, Korean children were reported higher than ethnic Korean children in the US while Korean-American children were rated lower than others. Attention focusing was influenced by macro systems; shifting and impulsivity were more sensitive to biological or micro systems. The bilingual setting of Korean-American children may explain the difference in control of this group from others. This study clearly showed that ecological settings play important roles in temperament.

Keywords

References

  1. 김영희(1996). 기질 및 양육행동과 아동의 적용과의 관계. 아동학회지, 17(2), 19-32.
  2. 박혜원(2009). 한국아동의 발달과 발달환경. 한국아동학회 춘계학술대회. 5월 1일. 한양대학교.
  3. 박혜원.박민정(2005). 연변지역의 조선족과 한족 및 한국 아동의 기질비교. 대한가정학회지, 43(3), 221-231.
  4. 원영미(1989). 유아의 기질, 모친의 양육태도 및 교사-유아 상호작용과의 질과 유아의 적용과의 관계 분석. 교육학연구, 27(2), 63-80.
  5. 원영미.박혜원.이귀옥(2004a). 유아의 기질과 가정환경 및 유아의 부적응행동 간의 관계 : 연변 조선족과 한국 유아의 비교연구. 유아교육연구, 24(2), 311-333.
  6. 원영미.박혜원.이귀옥(2004b). 이중언어 사용이 선택적 주의에 미치는 영향 : 연변 조선족과 한족 아동의 선택적 주의수행 비교. 이중언어학회지, 26(2), 125-136.
  7. 위영희(1994). 영유아 기질 측정척도(IBQ)의 타당화에 관한 일 연구. 아동학회지, 15(1), 109-125.
  8. 이경옥(2004). 유아 기질 척도(CBQ)의 다당화를 위한 기초 연구. 유아교육연구, 24(5), 101-120.
  9. 이귀옥.전효정.박혜원(2003). 3-5세 아동의 이중언어 경험과 인지능력 및 언어 발달에 관한 연구 : 인지적 복잡성에 따른 분석과 통제 이론을 중심으로. 아동학회지, 24(7), 1-14.
  10. 이형민.박혜원.김말경.장유경.최유리(2008). 유아 기질의 안정성-단기종단적 분석. 대한가정학회지, 46(7), 48-58.
  11. 장영숙.조정애(2000). 교사가 지각한 유아의 문제행동과 유아의 성별, 연령, 기질 및 교사기질과의 관계 연구. 미래유아교육학회지, 7(2), 97-119.
  12. 장유경.이근영(2006). 영아의 기질과 초기 어휘 습득의 관계. 아동학회지, 27(6), 261-274.
  13. 정은숙(1984). 아동의 기질과 인기도 및 기질과 양육 태도 간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위청구논문.
  14. 정현희.최경순(2001). 아동의 기질과 문제행동간의 관계. 한국가정관리학회지, 19(5), 1-14.
  15. 조수철.김종흔.최진숙(1992). 한국판 기질평가척도 개발. 신경정신의학, 31(2), 363-383.
  16. 천희영(1991). 아동용 기질 측정도구의 개발연구. 아동학회지, 12(2), 78-93.
  17. 천희영(1993). 한국아동의 기질 유형화와 어머니 양육 태도. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  18. 천희영(2006). 아동의 기질 관련 국내 학술지 논문의 연구경향 분석 : 1980-2004. 아동학회지, 27(4), 17-22.
  19. 최성구.김승태.이소영.정유숙.홍성도.김이영 (1999). 아동기질에 대한 부모 설문지의 한달 표준화 연구. 신경정신의학, 38(1), 201-210.
  20. 최영희(1988). RITQ의 타당성 조사연구. 한국심리학회지 발달, 1(1), 89-102.
  21. 표미정(1997). 유아의 기질과 양육태도 및 유치원 문제행동간의 관계. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
  22. 홍계옥(2001). 어머니의 자기-지각, 양육행동 및 기질과 유아의 사회적 능력. 아동학회지, 22(2), 2-14.
  23. Ahadi, S. A., Rothbart, M. K., & Ye, R. (1993). Children's temperament in the US and China : Similarities and differences. European Journal of Personality, 7, 359-377. https://doi.org/10.1002/per.2410070506
  24. Allpon (1961). Pattern and growth in personality. New York : Holt, Rinehart and Winston.
  25. Ben-Zeev, S. (1977). The influence of bilingualism on cognitive strategy and cognitive development. Child Development, 48, 1009-1018. https://doi.org/10.2307/1128353
  26. Bialystok, D. E. (2001). Bilingualism in development : language, literacy, and cognition. Cambridge UK : Cambridge University Press.
  27. Bialystok, D. E., & Majumder, S. (1998). The relationship between bilingualism and the development of cognitive processes in problem solving. Applied Psycholinguistics, 19, 65-89.
  28. Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development. Cambridge, MA : Harvard Univ. Press.
  29. Freeman, D. G., & Freeman, N. A. (1969). Differences in behavior between Chinese-American and European-American newborns. Nature, 224, 1227.
  30. Gartstein, M., Slobodskaya, R., & Kinsht, I. (2003). Cross-cultural differences in temperament in the first year of life : United States of America and Russia. International Journal of Behavioral Development, 27(4), 316-328. https://doi.org/10.1080/01650250244000344
  31. Gesell, A. (1937). Early evidences of individuality in the human infant. Science Monthly, 45, 217-225.
  32. Kochanska, G. (1995). Children's tempernment, mother's discipline, and security of attachment : Multiple pathways to emerging internalization. Child Development, 66, 597-615. https://doi.org/10.2307/1131937
  33. Kohnstamm, G. (1989). Temperament in Childhood : Cross-cultural and sex differences. In G. A. Kobnstamm, J. E. Bates, & M. Rothbart(Eds.), Temperament in childhood(483-508). Chichester, England : Wiley.
  34. Lai, A., Zhang, Z., & Wang, W. (2000). Maternal child-rearing practices in Hong Kong and Beijing Chinese families : A comparative study. International Journal of Psychology, 35(1), 60-66. https://doi.org/10.1080/002075900399529
  35. Rothbart, M. K., Ahadi, S. A., Hersy, K. L., & Fisher, P. (2001). Investigation of temperament at three to seven years : the Children's Behavior Question-naire. Child Development, 72, 1394-1408. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00355
  36. Rothbart, M., & Bates, J. (2006). Temperament. In Nancy Eisenberg(Vol. Ed.), Handbook of Child Psychology(6th Ed.). Vol.3. Social, emotional and personality development. Hoboken, NJ : John Wiley & Sons.
  37. Rothbart, M., & Derryberry, D. (2002). Temperament in children. In C. von Hofsten & Baeckman(Eds.), Psychology at the turn of the millennium : Vol.2. Social, developmental, and clinical perspectives (pp.17-35). East Sussex, England : Psychology Press.
  38. Thomas, A., & Chess, S. (1977). Temperament and development. New York : Brunner/Mazel.
  39. Thomas, A., Chess, S., & Birch, H. (1968). Temperament and behavior disorders in children. New York : New York Univ. Press.
  40. Thompson, A., Lamb, E., & Estes, D. (1982). Stability of Infant-Mother attachment and its relationship to changing life circumstances in an unselected middle-class sample. Child Deveiopment, 53(1), 144-148. https://doi.org/10.2307/1129646
  41. Windle, M., Iwawaki, S., & Learner, R. M. (1988). Cross-cultural comparability of temperament among Japanese and American preschool children. Inrernalional Journal of Psychology, 23, 547-567. https://doi.org/10.1080/00207598808247785