A Comparative Study on Mothers in Counseling and Mothers in Non-counseling Groups : Emotional Expressiveness, Ambivalence over Emotional Expressiveness, Type of Communication, Parenting Behavior

상담군과 비상담군 아동의 어머니에게서 나타난 정서표현성, 정서표현양가성 및 의사소통유형, 양육행동의 차이

  • 오지현 (숙명여자대학교 아동복지학과) ;
  • 조유진 (인덕대학 사회복지학과)
  • Received : 2009.06.30
  • Accepted : 2009.09.11
  • Published : 2009.10.31

Abstract

This research was a comparative study of children's mothers in counseling and mothers in non-counseling (comparison) groups to examine differences between groups in emotional expressiveness, ambivalence over emotional expressiveness, type of communication and parenting behavior, Subjects were 91 mothers having counseling and 133 mothers in the non-counseling group. Data were analyzed by independent samples t-test. Results showed that mothers in the non-counseling group reported more positive emotional expressiveness than the counseling group. Mothers in the counseling group reported more ambivalence over emotional expressiveness, more negative communications and more negative parenting behavior than the comparison group.

Keywords

References

  1. 곽소현.김순옥(2006). 어머니의 아동기 애착, 정서, 양육행동과 아동의 문제행동의 경로모형 분석. 한국가정관리학회지, 24(6), 95-116.
  2. 민해영(1990). "Circumplex Model과 부모-자녀간의 의사소통 : 청소년 자녀를 중심으로". 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 박보은.정윤경(2008). 대학생이 회고한 어머니의 정서표현성에 따른 자녀의 정서표현성과 정서표현 양가성(포스터 발표 초록). 한국발달심리학회 학술대회 자료집 : 인생초기의 사회적 삶, 189-190.
  4. 박성연.이 숙(1990). 어머니의 양육행동척도 표준화를 위한 예비연구. 대한가정학회지, 28(1), 141-159.
  5. 박영애.최영희.박인전(2002). 어머니의 성격특성이 양육행동에 미치는 영향-양육행동에 대한 어머니와 아동의 지각차이를 중심으로-. 아동학회지, 23(2), 71-88.
  6. 박지선.김인석.현명호.유재학(2008). 정서자각 결함, 정서표현성, 정서표현에 대한 양가감정이 신체화, 우울, 스트레스 경험빈도에 미치는 영향. 한국심리학회지 : 건강, 13(3), 571-581.
  7. 박철웅(2002). 부부관계와 어머니의 양육태도가 아동의 문제 행동에 미치는 영향에 관한 연구. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 배민정(2008). 어머니의 정서표현, 정서표현에 대한 양가성, 양육태도 및 아동의 문제행동과의 관계. 가톨릭대학교 석사학위논문.
  9. 배민정.정윤경(2008). 어머니의 정서표현양가성에 따른 양육태도 및 자녀의 문제 행동(포스터 발표 초록). 한국발달심리학회 학술대회 자료집 : 인생초기의 사회적 삶, 193-194.
  10. 송현정(2008). 어머니의 아동기 모-자녀 관계 및 성격 특성이 현재 모-자녀 관계에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 손소영(2003). 취학 전 아동의 내재화-외현화 문제행동에 따른 기질 특성과 부모 양육태도의 차이. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 양현아.박영애(2004). 아동이 지각한 부모-자녀간의 사소통 방식 및 스트레스 대처행동과 아동의 행동 문제와의 관계. 한국생활과학회지, 13(6), 847-860.
  13. 염숙경.이영미(1999). 내면화 증상아동의 모(母) 양육관련 변인에 관한 탐색적 연구. 놀이치료연구, 2, 1-12.
  14. 오동재.전성일.장환일(1993). 부모의 양육태도가 청년의 정신병리에 미치는 영향에 대한 연구. 신경정신의학회지, 32, 896-903.
  15. 오지현.성영혜.조유진(2008). 부모상담에서 어머니의 자기은폐 수준 및 지각된 사회적 지지와 작업 동맹의 관계. 아동학회지, 29(6), 197-211.
  16. 이경숙(1997). 어머니의 특성불안과 자녀교육관이 부정적 양육태도와 양육 스트레스에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 이승미.오경자(2006). 정서인식불능, 정서표현에 대한 양가감정, 정서표현성이 중년 기혼 여성의 심리적 부적응에 미치는 영향. 한국심리학회지 : 임상, 25(1), 113-128.
  18. 이영.나유미(1999). 유아의 애착 및 어머니-유아 상호작용과 또래 상호작용간의 관계. 아동학회지, 20(3), 19-32.
  19. 이정윤.이경아(2004). 초등학생의 학교적응과 관련된 개인 및 가족 요인. 한국심리학회지 : 상담 및 심리치료, 16(2), 261-276.
  20. 장영애.박정희(2008). 부모의 양육행동 및 부모 자녀간 의사소통이 아동의 학교생활 적용에 미치는 영향. 한국가족복지학회지, 13(2), 69-85.
  21. 장영애.이영자(2007). 부모의 양육행동 및 부모 자녀 간의사소통이 아동의 또래 괴롭힘에 미치는 영향. 한국가족관계학회지, 12(2), 149-166.
  22. 정미경.김영희(2003). 어머니의 아동기 양육경험, 우울, 부부갈등 및 양육행동과 학령기 아동의 부적응. 대한가정학회지, 41(8), 123-137.
  23. 최해연.민경환(2007). 정서표현에 대한 양가성 척도의 타당화 및 억제 개념들 간의 비교 연구. 한국심리학회지 : 사회 및 성격, 21(4), 71-89.
  24. 최해연.이동귀.민경환(2008). 정서강도, 정서주의, 정서명료성 및 정서표현 양가성의 군집과 심리적 적응의 관계. 한국심리학회지 : 사회 및 성격, 22(4), 59-73.
  25. 하 정(1997). 정서표현 성향과 스트레스 평가 및 대처가 우울에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  26. 홍윤기(2009). 어머니 자녀간 정서표현성과 정서표현 양가성의 관련성. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  27. Abidin, R. R. (1990). Parenting stress index manual. Charlottesville, VA : Pediatric Psychology Press.
  28. Bierman K. K., & Smoot, D. L. (1991). Linking family characteristics with poor peer relations : The mediating role of conduct problems. Journal of Abnormal Child Psychology, 19(3), 341-358. https://doi.org/10.1007/BF00911236
  29. Creech, F. C. (1991). Parent's and teacher's perceptions of children's social competence an related to parental interpersonal support and selects parental attributes. Unpublished doctoral dissertation. University of Russell Sage Foundation.
  30. Dekovic, M., & Janssens, J. M. (1992). Parent's child-rearing style and child's sociometric status. Developmental Psychology, 28(5), 925-932. https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.925
  31. Demitrovich, C. E., & Bierman, K. L. (2001). Parenting practices and child social adjustment : Multiple pathway of influence. Merrill-Palmer Quarterly, 47(2), 235-263. https://doi.org/10.1353/mpq.2001.0010
  32. Denham, S. (1989). Maternal affect and toddlers' social-emotional competence. American Journal of Ortho-psychiaty, 59(3), 368-376.
  33. Dix, T. (1991). The affective organization of parenting : Adaptive and maladaptive processes. Psychological Bulletin, 110(1), 3-25. https://doi.org/10.1037/0033-2909.110.1.3
  34. Dunn, J., Brown, J. R., & Bearsall, L. (1991). Family talk about feeling states and children's later understanding of other's emotions. Developmetal Psychology, 27(3), 448-455. https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.3.448
  35. Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinard, T. L. (1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9(4), 241-273. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0904_1
  36. Kahana-Kalman R, & Montague D. (1998). The perception of emotional expressions by 4-month-old infants : familiarity effects. Infant Behavior and Development, 21, 238. https://doi.org/10.1016/S0163-6383(98)91453-9
  37. Katz, I. M., & Campbell, J. D. (1994). Ambivalence over emotional expression and weIl-being : Nomothetic and idiographic tests of the stress-buffering hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 67(3), 513-524. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.3.513
  38. Khaleque, A. M., & Rohner, R. P. (2002). Perceived parental acceptance-rejection and psychological adjustment: A meta analysis of cross-cultural and intracultural studies. Journal of Marriage and Family, 64(1), 54-64. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00054.x
  39. King, L. A. (1998). Ambivalence over emotional expression and reading emotions in situations and faces. Journal of Personality and Social Psychology, 74(3), 753-762. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.3.753
  40. King, L. A., & Emmons, R. A. (1990). Conflict over emotional expression : psychological and physical correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 864-877. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.864
  41. Mattanah, J. F. (2001). Parenting psychological autonomy and children's academic competence and behavioral adjustment in late childhood : More than just limit-setting and warmth. Merrill Palmer Quarterly, 47(3), 355-376. https://doi.org/10.1353/mpq.2001.0017
  42. Mongrain, M., & Vettese, L. C. (2003). Conflict over emotional expression : implications for interpersonal communication. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(4), 545-555. https://doi.org/10.1177/0146167202250924
  43. Mongrain, M., & Zuroff, D. C. (1994). Ambivalence over emotional expressive symptoms in dependent and self-critical individuals. Personality and lndividual Differences, 16(3), 447-458. https://doi.org/10.1016/0191-8869(94)90071-X
  44. Pennebaker, J. W. (1985). Traumatic experience and psy-chosomatic disease : Exploring the roles of behavior inhibition, obsession, and confiding. Canadian Psychology, 26(2), 82-95.
  45. Saarni, C. (1990). Emotional competence : How emotions and relationships become integrated. In R. A. Tompson(Ed), Socioemotional Development(pp.115-182). Lincoln : University of Nebraska Press.
  46. Salovey, P., Mayer, J. D., Golman, S. L., Turvey, C., & Pallai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair : exploring emotional intelligence using the trait mate-mood sacle. In J. W. Pennevaker(Ed), Emotion, disclosure, and health(pp.125-154). Washington, D. C. : American psychological association.
  47. Siegel, D. J., & Hartzell, M. (2004). Parenting from the inside out. New York : Penguin.
  48. Sroufe, L. A. (1996). Emotional development : The organization of emotional life in the early years. Cambridge, England : Cambridge University Press.