Qualitative Study on a Survival Stage of Teacher Development : Focusing on the Experience of Beginning Teachers in an Eco-Early Child Care Center

교사 발달의 생존기에 대한 질적 연구 : 생태보육기관 초임교사들의 경험을 중심으로

  • Park, Sun-Mi (Department of Early Child Education, Pusan National University) ;
  • Shin, Se-Ni (Department of Early Child Education, Pusan National University) ;
  • Jo, Hea-Soog (Department of Early Child Education, Pusan National University)
  • Received : 2009.04.30
  • Accepted : 2009.09.11
  • Published : 2009.10.31

Abstract

This study explored the meaning of beginning teachers' first-year experience in an eco child educare center. Participants were 4 teachers at survival stages of teacher development; they had had the same preservice experience. Data were collected by semi-structured in-depth interviews, participant observation, researcher's field notes, and document collection. Five themes emerged as first year teachers' struggles and strategies for survival : (1) caring for children's daily lives vs. responsibility for formal education, (2) planned lessons vs. ease in teaching, (3) agreement or disagreement on philosophy of running the education program, (4) paradox of teacher empowerment, (5) overcoming struggle through voluntary peer supervision. These results indicated that beginning teacher' experiences at the survival stage varied by contextual and personal factors.

Keywords

References

  1. 강상이(2002). 교사발달 측면에서 본 유치원 초임교사의 어려움에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위청구논문.
  2. 권미량(2005). 생태유아교사교육 프로그램 모형 개발 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김숙자.김현정.변선주(2008). 유치원 초임교사 소모임에서 나타난 교사 발달 과정. 열린유아교육연구, 13(1), 397-423.
  4. 김은주(2005). 생태유아교육의 이해. 경기 : 한국학술정보.
  5. 김정희.문혁준 (2007). 유아교육기관 원장의 리더십이 유아교사의 임파워먼트와 조직효과성에 미치는 영향. 아동학회지, 28(6), 73-84.
  6. 김혜선(2006). 교사되기를 향한 유치원 초임교사들의 교육이야기. 유아교육연구, 26(2), 283-308.
  7. 도순남(1999). 유치원 교사의 직무스트레스, 심리적 특성, 인구통계화적 변인이 미치는 직무 태도 효과분석. 경상대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 박은혜.이현옥.임승렬.조운주(1998). 초임교사를 위한 입문교육 프로그램 모형개발에 관한 기초 연구. 한국교사교육, 15(1), 220-239.
  9. 백은주(2006). 유치원 초임교사의 어려움과 교사 자아 개념 및 조직풍토와의 관계. 유아교육연구, 26(2), 27-46.
  10. 심숙영(1999). 근무여건과 개인적 특성에 따른 소진이 유아교육교사의 이직에 미치는 영향. 아동학회지, 20(3), 339-349.
  11. 이경민(2008). 교육프로그램 측연에서의 유아교육 동향과 과제. 미래유아교육학회지, 15(1), 81-105.
  12. 이명순(2000). 유치원 교사가 되어가는 과정에 관한 이야기. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 이명순.이영미(2006). 만 2세 영아반 교사의 역할에서 멘토링(mentoring)의 의미와 전략, 한국보육학회지, 6(2), 21-41.
  14. 이완희(2008). 한 유아 초임교사의 교수발달 과정에 관한 연구. 유아교육학논집, 12(6), 79-102.
  15. 이완희.박찬옥(2005). 2세 영아반 초임교사의 정체성 형성과정. 유아교육학논집, 9(3), 5-30.
  16. 이현경(2000). 유치원 교사가 교직 수행시 직면하는 어려움에 관한 연구. 열린유아교육연구, 5(2), 185-204.
  17. 임승렬(1999). 초임교사를 위한 입문교육과 의사결정. 덕성여대교육연구, 7, 121-135.
  18. 임승렬.권혜진(2005). 이직한 유치원 초임교사의 이직동기에 관한 연구. 열린유아교육연구, 10(4), 361-391.
  19. 임재택(2007). 생태유아교육개론. 서울 : 양서원.
  20. 정지현(2006). 유아교육과정과 교사 전문성의 패러다임 전환적 의미연구 : 생태유아교육과정을 중심으로 한 질적연구. 열린유아교육연구, 11(6), 249-271.
  21. 조운주(1998). 초임교사의 교직 입문을 지원하는 지도교사의 역할과 자질. 한국교사교육, 15(2), 150-167.
  22. 조운주.최일선(2004). 사립 유아교육기관 초임교사들의 갈등 및 안정에 대한 이해. 유아교육연구, 24(1), 71-93.
  23. 조혜진(2007). 영아반 초임교사들의 어려움과 적응에 대한 이해. 유아교육학논집, 11(2), 237-262.
  24. 황윤세.강현석(2007). 유치원 초임교사의 교육계획안 개발에서 실천적 지식 함양을 위한 협력 모형 구안. 아동학회지, 28(5), 233-251.
  25. Bogdan, A., & Bilkin, S. K. (1998). Qualitative research for education : An introduction to theory and methods. Boston, MA : Allyn and Bacon.
  26. Brock, B. L., & Grady, M. L. (2000). From first-year to first-rate : Principals guiding beginning teachers. California : Crowin Press Inc.
  27. Brookfield, S. (1993). Self-directed learning, political clarity, and the critical practice of adult education. Adult Education Quarterly, 43, 227-242. https://doi.org/10.1177/0741713693043004002
  28. Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (1995). Teachers' professional knowledge landscapes. New York : Teachers College Press.
  29. Cole, A. L. (1991). Relationships in the workplace : Doing what comes naturally? Teaching and Teacher Education, 7(5/6), 415-426. https://doi.org/10.1016/0742-051X(91)90038-Q
  30. Cole, A. L., & Knowles, J. G. (1993). Shattered images : Understanding expectations and realities of field experiences. Teaching & Teacher Education, 9(5/6), 457-471. https://doi.org/10.1016/0742-051X(93)90030-K
  31. Dinham, S. (1992). Teacher induction : Implication for administrators. The Practising Administrator, 14(4), 30-33.
  32. Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers : A developmental conceptualization. American Educational Research Journal, 6, 207-226. https://doi.org/10.3102/00028312006002207
  33. Gratch, A. (1998). Beginning teacher and mentor relationship. Journal of Teacher Education, 49(3), 220-227. https://doi.org/10.1177/0022487198049003008
  34. Huling-Austin, L. (1992). Research on learning to teach : Implications for teacher induction and mentoring programs. Journal of Teacher Education, 43(3), 173-180. https://doi.org/10.1177/0022487192043003003
  35. Kagan, D. M. (1992). Professional growth among preservice and beginning teachers. Review of Educational Research, 62(2), 129-169. https://doi.org/10.3102/00346543062002129
  36. Katz, L. G. (1972). Developmental stages of preschool teachers. Elementary School Journal, 73, 50-55. https://doi.org/10.1086/460731
  37. Katz, L. G. (1985). Research currents : Teachers as learners. Language Arts, 62(7), 778-782.
  38. Kvale, S. (1996). lnterviews : An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA : Sage.
  39. Merriam, S. B. (1994). Writing and submitting a manuscript for publication. In D. R. Garrison(Ed.), Interdisciplinary research perspecti- ves in adult education(pp.117-132). Malabar, FL : Krieger Publishing Company.
  40. Reeves, C. K., & Kazelskis, R. (1985). Concerns of preservice and inservice teachers. Journal of Educational Research, 78(5), 267-271.
  41. Rogers, D. L., & Babinski, L. (2005). 초임교사를 위한 학습공동체(조부경.백은주.고영미 역). 서울 : 양서원(원전은 2003년에 출판).
  42. Stroot, S. A. (1999). Impact of a collaborative peer assistance and review model on entry-year teachers in large urban school selling. Journal of Teacher Education, 50(1), 27-41. https://doi.org/10.1177/002248719905000104
  43. Tennant, M. (1997). Psychology and adult learning(2nd ed.). New York : Routledge.
  44. Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teacher. Review of Educational Research, 54, 143-178. https://doi.org/10.3102/00346543054002143
  45. Weiss, E. M. (1999). Perceived workplace conditions and first year teachers' morale, career choice commitment and planned retention : A secondary analysis. Teaching & Teacher Education, 15(1), 61-67.
  46. Williams, A., Prestage, S., & Bedward, (2001). Individualism to collaboration : The significance of teacher culture to the induction of newly qualified teachers. Journal of Education for Teaching, 27(3), 253-267. https://doi.org/10.1080/02607470120091588
  47. Wink, J., & Putney, L. G. (2002). A vision of vygotsky. Bonston, MA : Allyn and Bacon.