초등학교 폭력예방을 위한 집단상담 프로그램의 적용과 그 효과(II) : 피해성향 아동을 대상으로

Application and Effect of Group Counseling Program for Prevention of Elementary School Violence(II) : for Victimizers

  • 투고 : 2008.12.31
  • 심사 : 2009.01.16
  • 발행 : 2009.02.28

초록

Recently, one of the authors of this study, Huh (2008), developed a group counseling program "With love, With friendship I, II" for bullies and victimizers of elementary school violence. The present study is designed to test program II, for victimizers. The program was administered to eleven school violence victimizers. Participants completed the Anxiety Scale, Self-esteem Test, Pro-sociability Test and Conflict Resolution Strategy Test. Collected data were analyzed using t-Test and ANCOVA. The results showed that anxiety in the experimental group decreased significantly while self-esteem and pro-social behavior increased significantly compared to the control group. Implications of these results were discussed with focus on applicability of the program in the school setting.

키워드

참고문헌

  1. 김선애(1999). 초등학생의 학교주변 폭력 피해에 관한 연구. 한국생활과학회지, 8(3), 437-452.
  2. 김선애(2003). 초등학생의 학교폭력 실태와 경향에 대한 연구. 한국생활과학회지, 12(3), 321-336.
  3. 김순옥(2001). 초등학생의 교우 관계 향상을 위한 분노 조절 프로그램 개발. 계명대학교 석사학위논문.
  4. 김종미(1997a). 초등학교에서 발생하는 학교폭력의 성격과 유발요인. 한국심리학회 : 발달, 10(2), 17-33.
  5. 김종미(1997b). 초등학교 학교 폭력 실태 분석. 초등교육연구, 11, 71-89.
  6. 김준호.김선미(2003). 학교폭력 실태에 대한 종단적 연구(2001-2002년). 한국청소년연구, 38, 5-47.
  7. 문화관광부(2001). 청소년백서.
  8. 문용린.김준호.임영식.곽금주.최지영.박병식.박효정.이규미.임재연.정규원.김충식.이정희.신순갑.진태원.장헌우.박종효.장맹배.강주현.이유미.이주연.박명진((2008). 학교폭력 예방과 상담. 서울 : 학지사.
  9. 배선영(2000). 아동의 친구관계 질과 갈등해결전략 관계. 연세대학교 석사학위논문.
  10. 서미화(2002). 아동을 위한 분노조절 프로그램의 효과. 부산교육대학교 석사학위논문.
  11. 서울대발달심리연구실(2006). 시우보우 프로그램. http://down.edunet4u.net/ KEDTLC/school/elem/index.htm.
  12. 신성웅.권석우.신민섭.조수철(2000). 학교폭력피해자의 정신병 실태 조사. 소아.청소년정신의학, 11(1), 124-143.
  13. 신종순(1991). 고등학생의 문제행동과 자아존중감. 고려대학교 석사학위논문.
  14. 이선화(1998). 시설 아동을 위한 음악 활동 중심의 친사회적 행동 증진 프로그램의 효과. 계명대학교 석사학위논문.
  15. 정명실(2003). 아동의 공감수준과 문제행동과의 관계. 대구카톨릭대학교 석사학위논문.
  16. 조유진(2006). 집단괴롭힘 목격과 피해 경험의 가해화 경로에 대한 중재요인. 숙명여자대학교 박사학위논문.
  17. 청소년폭력예방재단(2002) 내가 바로 지킴이. 청소년 폭력예방재단.
  18. 최진숙.조수철(1990). 소아불안의 측정, RCMAS의 신뢰도와 타당도 검사. 신경정신의학, 29(3), 691-701.
  19. 최태진.허승희.박성미.이희영(2006). 초등학교 폭력 양상 및 과정 분석. 상담학연구, 7(2), 613-632.
  20. 한국교육개발원(2007). 학교폭력 예방 프로그램 개발 연구. 서울 : 한국교육개발원.
  21. 허승희(2008). 사랑으로, 우정으로-초등학생용 학교폭력 예방 프로그램 : 초등학교 폭력의 노출 수준에 따른 예방프로그램 시스템 구축. 서울 : 한국학술진흥재단. 2006년도 기초연구과제지원 연구 결과보고서.
  22. 허승희.이희영.최태진.박성미(2007). 초등학교 폭력 유형별 가해 및 피해자의 가해.피해 이유에 대한 지각 분석. 아동교육, 16(1), 259-280.
  23. 허승희.최태진(2008). 초등학교 폭력예방을 위한 집단 상담 프로그램의 적용과 그 효과(I) : 가해성향 아동을 대상으로. 초등교육연구, 21(3), 175-197.
  24. 황희숙.엄지영(2001). 초등학교 학교 폭력의 실태 분석과 대책에 관한 연구. 수산해양교육연구, 13(1), 63-86.
  25. Egan, S. K., & Perry, D. G. (1998). Does low selfregard invite victimization?. Developmental Psychology, 34(2), 299-309. https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.2.299
  26. Fraser, M. W. (1996). Aggressive behavior in childhood and early adolescence : an ecological developmental perspective on youth violence. Social Work, 41(4), 347-361.
  27. Frey, K.S., Hirschstein, M. K., & Guzzo, B. A. (200). Second Step : Preventing Aggression by Promoting Social Competence. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 8, 102-112. https://doi.org/10.1177/106342660000800206
  28. Gall, J. P., & Borg, W. R. (1999). Applying Educational Research(5th). New York: Allyn & Bacon.
  29. Golly, A. M., Stiller, B., & Walker, H. M. (1998). First Step to Success : Replication and Social Validation of and Early Intervention Program. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 6, 243-250. https://doi.org/10.1177/106342669800600406
  30. Greenberg, M. T., & Kusche, C. A. (1996). The PATHS project: Preventive intervention for children. Final Report to the National Institute of Health (Grant Number R01MH4213).
  31. Hapasalo, J., & Tremblay, R. E. (1994). Physically aggressive boys from age 6 to 12 : Family background, parenting behavior, and prediction of delinquency. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 1044-1052. https://doi.org/10.1037/0022-006X.62.5.1044
  32. Joo, E. & Han, B. (2000). An investigation of the characteristic of classroom alienated middle school students in Korea. Asia Pacific Education Review, 1(1), 123-128. https://doi.org/10.1007/BF03026152
  33. Kusche, C. A., & Greenberg, M. T. (1995). The PATHS curriculum. Seattle : Developmental Research and Program.
  34. Larson J. (1994). Violence prevention in the school : A review of selected programs and procedures. School Psychology Review, 23(2) 151-165.
  35. Lawson, D. (1994). Helping children cope with bullying. London : Sheldon Press.
  36. Leff, S.S., Power, T., Manz, P.H., Costigan, T. E., & Nabors, L. A. (2001). School-based Aggression Prevention Programs for Young Children : Current Status and Implications for Violence Prevention. School Psychology Review, 30(3) 344-362.
  37. Lipsey, M. W., & Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA : Sage.
  38. Loeber, R., Tremblay, R. E., Gagnon, C., & Charelebois, P. (1989). Continuity and desistance in disruptive boys' early fighting in school. Development and Psychopathology, I, 39-50. https://doi.org/10.1017/S0954579400000237
  39. O'Moore, A. M., & Hillery, B. (1991). What do teachers need to know? In M. Elliott(Ed.), Bullying : A practical guide to coping for schools(pp.56-59). Harlow : Longman.
  40. Olweus, D. (1978). Aggression in the schools : Bullies and whipping boys. London : Hemisphere.
  41. Olweus, D. (1979). Stability of aggressive reaction patterns in male : A review. Psychological Bulletin, 86, 852-857. https://doi.org/10.1037/0033-2909.86.4.852
  42. Reynolds, C. R. &Richmond, B. O. (1978). What I Think and Feel : A revised measure of children's manifest anxiety. Journal of Abnormal Child Psychology, 6, 271-280. https://doi.org/10.1007/BF00919131
  43. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self image. NJ : Princeton University Press.
  44. Sharp, D., & Smith, P. K. (1994). Tackling blillying in your school. London and New York : Routledge.
  45. Stephenson, P., & Smith, D. (1989). Bullying in the junior school, IN D. P. Tattum and D. A. Lane (Eds.), Bullying in schools(pp.7-8). Boston : Trentham Books.