References
- 권윤정(1999). 아동의 사회적 능력과 어머니 양육행동과의 관계. 연세대학교 석사학위 청구논문
- 김경희, 김경회(1998). 유아 정서지능 평정척도 개발을 위한 예비연구. 한국심리학회지, 11(2), 31-48
- 김미라(2001). 소외아의 인간관계 개선을 위한 TA의사소통 훈련 프로그램. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
- 김선미(2004). 어머니의 양육행동 및 남녀 아동의 자아존중감과 또래괴롭힘간의 관계. 이화여자대학교 석사학위청구논문
- 김윤경(1998). 인기, 무시, 배척 집단의 사회기술 및 부모양육 태도에 관한 연구. 연세대학교 석사학위 청구논문
- 김정아(1989). 아동의 사회적 능력과 관련된 제 변인에 관한 연구-어머니와 교사의 평가를 중심으로. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
- 김지신(1996). 어머니의 전통-근대 가치관 및 양육행동과 아동의 사회적 행동. 이화여자대학교 박사학위 청구논문
- 김지영(2005). 또래지위에 따른 초등학생의 스트레스 수준 및 학교생활 적응 분석. 인제대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
- 김희진(1998). 어머니의 인지, 어머니의 지도/감독행동, 그리고 유아의 또래간 유능성간의 관계. 아동학회지, 19(1), 45-53
- 문혁준(2000). 또래수용도와 부모 양육태도: 인기아와 고립아를 중심으로. 대한가정학회지, 38(7), 39-52
- 민혜영(1998). 유아의 사회성 발달에 영향을 미치는 환경변인과 개인 내적변인들에 관한 연구. 이화여자대학교 박사학위 청구논문
- 박성연, 이숙(1990). 어머니의 양육행동 척도 표준화를 위한 예비 연구. 대한가정학회지, 28(1), 141-156
- 박주희(2001). 아동의 또래 유능성에 관련된 어머니의 양육 목표, 양육행동 및 또래관계 관리 전략. 연세대학교 박사학위 청구논문
- 박주희, 이은해(2001). 취학 전 아동용 또래 유능성 척도 개발에 관한 연구. 대한가정학회지, 39(1), 221-232
- 손승희, 이은해(2004). 아동의 또래유능성과 대인간 문제해결 능력 및 어머니 양육행동과의 관계. 대한가정학회지, 42(4), 167-177
- 신혜영(1994). 또래의 위축행동에 대한 아동의 개념 및 정서 추론. 연세대학교 박사학위 청구논문
- 이은미(1995). 공격성과 사회적 위축에 따른 비인기 아동집단의 자아지각과 또래지각. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문
- 이은주(1996). 또래지위에 따른 교사의 언어적 반응과 그에 따른 유아의 반응. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
- 이진숙(2001). 유아의 애착표상과 교사-유아 관계 및 사회적 능력간의 관계. 경희대학교 박사학위 청구논문
- 임연진(2002). 어머니의 양육태도 및 아동의 정서조절 능력과 또래 유능성간의 관계. 대한가정학회지, 40(1), 113-124
- 임연진, 이은해(1994). 또래지위에 따른 아동의 자아지각. 대한가정학회지, 32(1), 119-131
- 전경아(2003). 유아의 또래관계 및 교사와의 관계가 사회적 능력에 미치는 영향. 전북대학교 석사학위 청구논문
- 정경화, 도현심(2005). 거부아의 또래관계 증진을 위한 사회적 기술 훈련 프로그램의 개발 및 효과검증. 아동학회지, 26(4), 263-278
- 정지나, 민성혜, 김지현(2008). 또래 배척과 관련된 유아의 정서지능과 어머니의 양육행동. 아동학회지, 29(4), 135-146
- 천희영(1993). 기질과 어머니의 양육태도에 따른 아동의 사회적 능력. 아동학회지, 14(2), 17-34
- 최광수(2000). Gestalt 집단활동이 소외 와동의 학급 환경 적응능력에 미치는 효과. 부산대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
- Bagwell, C. L., Newcomb, A. F., & Bukowski, W. M.(1998). Preadolescent friendship and peer rejection ad predictors of adult adjustment. Child Development, 69(1), 140-153 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06139.x
- Bhavnagri, N., & Parke, R. D.(1991). Parents as direct facilitators of children's peer relationships: Effect of age of child and sex of parent. Journal of Personal and Social Relationships, 8, 541-549 https://doi.org/10.1177/0265407591083007
- Birch, S. H., & Ladd, G. W.(1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of Psychology, 35(1), 61-79 https://doi.org/10.1016/S0022-4405(96)00029-5
- Bullock, J. R.(1989). The relationship between parental management of peer interactions and children's social competence. Home Economics Research Journal, 17, 263-269 https://doi.org/10.1177/1077727X8901700306
- Calkins, S. D.(1994). Origin and outcomes of individual differences in emotion regulation. In N. A. Fox(ed.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations(pp. 53-72). Monographs of the Society for Research in Child Development(Vol. 59, No. 240). Chicago: Univ. of Chicago Press
- Cassidy, J., Parke, R. D., Butkovsky, L., & Braungart, J.(1992). Family-peer connections: The roles of emotional expressiveness within the family and children's understanding of emotions. Child Development, 63, 603-618 https://doi.org/10.2307/1131349
- Cohen, J. S.(1989). Maternal involvement in children's peer relationships during middle childhood. Unpublished doctoral dissertation. University of Waterloo
- Coie, J. D., & Dodge, K. A.(1983). Continuities and changes in children's social status: A five-year longitudinal study. Merrill-Palmer Quarterly, 29(3), 261-282
- Coie, J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B.(1990). Peer group behavior and social status. In S. R. Asher & J. D. Coie(eds.), Peer rejection in childhood. New York: Cambridge University Press
- Copeland, M. J., Denham, S., & DeMulder, E.(1997). Q-Sort Assessment relationships and social competence in the preschool. Early Education and Development, 8(1), 27-39 https://doi.org/10.1207/s15566935eed0801_3
- Dekovic, M., & Janssens, J. M. A. M.(1992). Parents' child-rearing style and child 's sociometric status. Developmental Psychology, 28, 925-932 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.5.925
- Domitrovich, C. E.(1998). Parenting practices and child social adjustment: The mediating role of child perceptions of parents and peers. Unpublished doctoral dissertation. The Pennsylvania State Uni
- Hartup, W. W.(1983). Peer relations. In E. M. Hetherington(ed.), Handbook of child psychology (Vol 4). New York: Wiley
- Howes, C.(1997). Teacher sensitivity, children's attachment and play with peers. Early Education and Development, 8(1), 41-50 https://doi.org/10.1207/s15566935eed0801_4
- Howes, C., Phillips, D. A., & Whitebook, M.(1992). Thresholds of quality: Implications for the social development of children in center-based child care. Child Development, 63, 449-460 https://doi.org/10.2307/1131491
- Hubbard, J. A., & Coie, J. D.(1994). Emotional correlates of social competence in children's peer relationships. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 1-20
- Hymel, S., Bowker, A., & Woody, E.(1993). Aggressive versus withdrawn unpopular children: Variations in peer and self-perceptions in multiple domains. Child Development, 64, 879-896 https://doi.org/10.2307/1131224
- Hymel, S., Rubin, K. H., Rowden, L., & Lemare, L.(1990). children's peer relationships: Longitudinal prediction of internalizing and externalizing problems from middle to late childhood. Child Development, 61, 2004-2021 https://doi.org/10.2307/1130854
- Katz, L. G., & McClellan, D. E.(1997). Fostering children's social competence: The teacher's role. Vol. 8. NAEYC Research into Practice Series
- Kupersmidt, J. B., & Coie, J. D.(1990). Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Development, 61, 1350-1362 https://doi.org/10.2307/1130747
- Ladd, G. W., & Hart, C. H.(1992). Creating informal play opportunities: Are parents' and preschoolers' initiations related to children's competence with peers? Developmental Psychology, 28, 1179-1187 https://doi.org/10.1037/0012-1649.28.6.1179
- Ladd, G. W., & Mize, J.(1990). A cognitive social learning approach to social skill training with low status preschool children. Developmental Psychology, 26, 380-397
- LaFreniere, P., & Sroufe, A.(1985). Profiles of peer competence on the preschool: Interrelations between measures, influence of social ecology, and relation to attachment history. Developmental Psychology, 21, 56-69 https://doi.org/10.1037/0012-1649.21.1.56
- Laird, R. D., Pettit, G. S., Mize, J., & Lindsey, E.(1994). Mother-Child conversations about peers: Contributions to competence. Family Relations, 43, 425-432 https://doi.org/10.2307/585374
- Lollis, S. P., Ross, H. S., & Tate, E.(1992). Parents' regulation of children's peer interactions: Direct influences. In R. D. Parke & G. W. Ladd(eds.), Family-peer relationships: Modes of linkage(pp. 255-281). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
- Mackinnon-Lewis, C., Rabiner, D., & Starnes, R.(1999). Predicting boys' social acceptance and aggression: The role of mother-child interactions and boys' beliefs about peers. Developmental Psychology, 35, 632-639 https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.3.632
- Maszk, P., Eisenberg, N., & Guthrie, I. K.(1999). Relations of children's social status to their emotionality and regulation: A short-term longitudinal study. Merrill-Palmer Quarterly, 45(3), 468-492
- Parker-Cohen, N. Y., & Bell, R. Q.(1988). The relationship between temperament and social adjustment to peer. Early Childhood Research Quarterly, 3, 179-192 https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90021-X
- Pettit, G. S., & Mize, J.(1993). Substance and style: Understanding the ways in which parents teach children about social relationships. In Duck, S.(ed.), Learning about relationships: Understanding relationship processes series. Newbury Park, CA: Sage
- Pianta, R. C.(1991). The student-teacher relationship scale. Unpublished paper. University of Virginia, Charlottesville, VA
- Pianta, R. C., & Steinberg, M.(1992). Teacher-child relationships and the process of adjustment to school. New Directions for Child Development, 57, 61-80 https://doi.org/10.1002/cd.23219925706
- Pianta, R. C., & Walsh, D.(1996). High-risk children in the schools: Creating sustaining relationships. NY: Routledge
- Putallaz, M.(1983). Predicting children's sociometric status from their behavior. Child Development, 54(6), 1417-1426 https://doi.org/10.2307/1129804
- Putallaz, M., & Heflin, A. H.(1990). Parent-child interaction. In S. R. Asher & J. D. Coie(eds.), Peer rejection in childhood(pp. 189-216). New York: Cambridge University Press
- Santrock, J. W.(2004). Child development(10th ed.). New York: McGraw-Hill, Inc
- Shaffer, D. R.(2000). Social and personality development(4th ed.). Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning
- Thomas, A., & Chess, S.(1997). Temperament and development. New York: Brunner/Mazel
- Thompson, R. A.(1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. In N. A. Fox(ed.), The development of motion regulation: Biological and behavioral considerations. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59, 25-52 https://doi.org/10.2307/1166137
- Walker, M., Berthelsen, D., & Irving, K.(2001). Temperament and peer acceptance in early childhood: Sex and social status differences. Child Study Journal, 31(3), 177-192