The Effects of Personal and Parental Variables on Young Children's Daily Stress Levels and Maladjustment Behaviors

유아의 일상적 스트레스 및 부적응 행동 : 유아의 개인적 변인과 어머니의 심리사회적 변인을 중심으로

  • Lee, Sook (Department Family Environment & Welfare, Chonnam National University) ;
  • Kim, Su-Mi (Department Family Environment & Welfare, Chonnam National University)
  • 이숙 (전남대학교 생활환경복지학과) ;
  • 김수미 (전남대학교 생활환경복지학과)
  • Published : 2009.01.01

Abstract

The purpose of this study was to establish the relative influences of individual variables (sex, age, temperament) and mother's psychosocial variables (maternal attitude, parenting stress, marriage satisfaction) on daily stress levels and maladjustment of young children attending at daycare centers. Subjects were 224 pairs of children and their mothers, and 18 teachers from 5 child-care centers in Gwangju City. Children were tested individually using 22-item daily stress inventory with illustrations which described certain stressful situations. Questionnaires were also administered to mothers and teachers. Collected data were subjected to Cronbach's $\alpha$, correlation and multiple regression analysis using SPSS (WIN 14.0) program. The major findings were as follows; Overall average score of children's daily stress was equivalent with the median. 'Blame and attack situation' and 'anxiety and frustrated situation' were perceived as more stressful for children than 'lose self-respect situation'. Overall average score of children's maladjustment was lower than the median. 'Overactivity' was highest among subscores of maladjustment. Age was the only significant influential factor on children's daily stress level. Sex was the most influential factor on 'overactivity', 'aggression', and 'regression' of young children. Activity and maternal stress were the second most influential factor on 'overactivity' and 'aggression', respectively.

Keywords

References

  1. 고명순(1997). 어머니의 취업과 아동의 사회성 발달과의 관계에 관한 연구. 제주대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  2. 고영미(1996). 유아의 스트레스 행동과 어머니의 양육태도 및 가족변인과 성별과의 관계. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  3. 권일선(1995). 어머니의 자아개념 및 양육태도가 유아의 유치원 적응에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  4. 김기현, 강희경(1997). 양육스트레스 척도의 개발. 대한가정학회지, 35(5), 141-150
  5. 김수미(2007). 유아의 일상적 스트레스에 관한 연구. 놀이치료연구, 11(2), 89-1004
  6. 김승희(2004). 유아의 일상적 스트레스에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 연세대학교 석사학위 청구논문
  7. 김연, 한태숙, 정인희, 박연경, 황혜정, 구현아(2006). 유아의 문제행동에 영향을 미치는 양육 태도, 기질, 인지능력, 사회적 능력 간의 구조모형 분석. 열린유아교육연구, 11(2), 229-250
  8. 김연, 한태숙, 황혜정(2004). 유아의 정서지능 인지능력 기질과 문제행동의 관계성 및 영향력에 관한 연구. 유아교육연구, 24(6), 277-298
  9. 김영숙(1988). 부모의 양육태도와 아동의 정서적 부적응 행동에 관한 연구. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문
  10. 김윤희(2003). 유치원 종일제 유아들의 환경변인별 일상적 스트레스 행동연구. 동아대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  11. 김지홍(2004). 아동의 기질과 어머니의 양육행동 및 아동의 일상적 스트레스와의 관계. 한양대학교 석사학위 청구논문
  12. 남소현, 김영희(2000). 어머니의 심리적 환경요인과 아동의 외면적 내면적 부적응 행동. 대한가정학회지, 15(2), 199-213
  13. 류현강(2007). 어머니의 양육태도 및 유아의 기질과 부적응 행동. 전남대학교 석사학위 청구논문
  14. 류현숙(2001). 유아의 일상적 스트레스 유형에 관한 연구. 경기대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  15. 문혜련(1999). 어머니의 사회적 지지체계와 양육스트레스에 따른 유아의 사회적 능력. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  16. 박미정(2001). 자녀의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응유형, 양육스트레스와 유아의 스트레스 행동과의 관계. 경희대학교 석사학위 청구논문
  17. 박소영, 문혁준(2004). 유아 스트레스 관련 변인 연구. 대한가정학회지, 42(12), 1-14
  18. 박순이(2004). 부모와 교사의 유아발달 기대수준과 유아의 일상스트레스에 관한 연구. 원광대학교 박사학위 청구논문
  19. 박준희(1998). 유아의 일상적 스트레스와 그 대응책에 관한 연구. 경기대학교 석사학위 청구논문
  20. 서동미(1996). 유아의 행동과 기질 및 성차에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위 청구 논문
  21. 서수경(1993). 유아의 행동과 기질 및 성차에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  22. 손인숙(2001). 유아의 유치원 적응 관계변인에 관한 연구. 전북대학교 박사학위 청구논문
  23. 신보영(1999). 어머니와 교사가 지각한 유아의 기질과 문제 행동간의 관계. 아동교육, 8(2), 99-111
  24. 안라리(2005). 유아의 개인변인 및 어머니의 정서성과 유아의 정서 발달, 사회적 능력의 관계. 이화여자대학교 박사학위 청구논문
  25. 안정현(2003). 유아의 부정적 정서에 대한 부모의 반응 유형과 유아의 일상적 스트레스에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  26. 양혜영, 정승원(1999). 양육환경과 기관의 질이 유아의 스트레스 행동에 미치는 영향. 아동학회지, 20(4), 141-158
  27. 엄선희(1999). 유아의 일상적 스트레스와 어머니의 자녀 양육 스트레스에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위청구논문
  28. 오경미(2002). 유아의 연령, 성별 및 유치원의 운영시간에 따른 유아의 스트레스 행동. 이화여자대학교 석사학위청구논문
  29. 원영미(1989). 유아의 기질 및 그 관련변수와 유치원아동의 적응과의 관계. 이화여자대학교 박사학위 청구논문
  30. 원유미(1998). 부모의 양육태도, 결혼 만족도, 의사결정유형과 자녀 특성과의 관계. 원광대학교 박사학위 청구논문
  31. 유우영(1998). 유아의 사회적 적응에 영향을 미는 어머니 양육 관련변인의 인과관계. 전남대학교 박사학위 청구논문
  32. 이경숙, 신의진, 전영진, 박진아(2004). 한국 유아 행동문제의 경향과 특성 : 서울지역을 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 17(4), 53-73
  33. 이애영(2006). 모의 양육태도가 유아의 일상적 스트레스와 유치원 적응에 미치는 영향. 경북대학교 석사학위 청구논문
  34. 이영숙, 서소정(2006). 유아의 적응행동에 관한 연구 : 유아와 어머니의 사회인구학적 변인, 유아의 기질 및 어머니의 양육태도를 중심으로. 대한가정학회지, 44(5), 143-155
  35. 이현정(1997). 어머니가 인식하는 자녀 양육스트레스와 유아의 스트레스 행동과의 관계. 이화여자대학교 석사학위청구논문
  36. 임말자, 최경순(2003). 유아의 성, 연령, 기질 및 가정환경 자극과 유아교육기관 적응과의 관계. 유아교육연구, 23(1), 189-207
  37. 장영숙, 조정애(2000). 교사가 지각한 유아의 문제행동과 유아의 성별, 연령, 기질 및 교사기질과의 관계 연구. 미래유아교육학회지, 7(2), 97-119
  38. 장은혜(2000). 어머니의 양육태도와 유아의 기질이 유치원에서 유아의 초기 적응에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  39. 정은숙(1984). 아동의 기질과 인기도 및 양육태도간의 관계. 연세대학교 석사학위 청구논문
  40. 정현숙(1997). 결혼 만족도 연구와 척도의 고찰을 통한 새로운 연구방향과 척도의 모색. 대한가정학회지, 35(1). 191-204
  41. 조소진(2003). 유아의 스트레스에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  42. 조진선(1999). 어머니가 지각한 유아의 기질과 성역할 선호성과의 관계연구. 한국교원대학교 석사학위 청구논문
  43. 최혜경(2005). 유아의 인성특성과 부모의 양육태도가 유아의 일상 스트레스에 미치는 영향. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문
  44. 홍성미(2005). 스트레스 수준에 따른 유아의 자아통제와 또래 유능성. 충북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  45. 홍희란(2002). 부모의 양육스트레스와 유아의 일상적 스트레스와의 관계. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  46. 황미섭(2000). 가정환경에 따른 아동의 일상적 스트레스의 차이에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위청구논문
  47. 황혜정, 윤명희, 강성빈, 성낙운, 황혜신(2002). 유아용 문제행동 진단검사의 개발연구. 유아교육연구, 22(1), 73-88
  48. Band, E. B., & Weisz, J. R.(1988). How to feel better, When it feels bad: Children's perspectives on coping with everyday stress. Development Psychology, 24, 247-253 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.2.247
  49. Barber, B. K.(1998). Interparental conflict styles and youth problems behaviors: A two-sample replication study. Journal of Marriage and the Family, 60, 119-132 https://doi.org/10.2307/353446
  50. Burts, D. C., Hart, C. H., Charleworth, R., & Kirk, L.(1990). A comparison of frequencies of stress behaviors observed in kindergarten children in classrooms with developmentally appropriate versus developmentally inappropriate instructional practices. Early Childhood Research Quarterly, 5, 407-423 https://doi.org/10.1016/0885-2006(90)90030-5
  51. Chandler, L. A.(1987). Childhood stress: Teacher's role. (ERIC Document No. ED 285-369)
  52. Colder, C. R., Mott, J. A., & Berman, A. S.(2002). The interactive effects of infant activity level and fear on growth trajectories of early childhood behavior problems. Development and Psychopathology, 14, 1-23 https://doi.org/10.1017/S0954579402001013
  53. Davies, & Cummings(1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin, 116, 387-411 https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.3.387
  54. Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., et al.(2001). The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior. Child Development, 72(4), 1112-1134 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00337
  55. Eisenberg, N., Guthrie, I. K., Fabes, R. A., Shepard, S., Losoya, S., Murphy, B. C., et al.(2000). Prediction of elementary school children's externalizing problem behaviors from attentional and behavioral regulation and negative emotionality. Child Development, 71(5), 1367-1382 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00233
  56. Emery, & O'Leary(1984). Marital discord and child behavior problem in nonclinic samples. Journal of abnormal Child Psychology, 12, 411-420 https://doi.org/10.1007/BF00910656
  57. Grych, J. H., Finchman, F. D., Jouriles, E. N., & McDonald, R.(2000). Interparental confilict and child adjustment: Testing the mediational role of appraisal in the cognitive-contextul framework. Child Development, 71(6), 1648-1661 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00255
  58. Hinde, R. A., Tamplin, A., & Barrett, J.(1993). Home correlates of aggression in preschool. Aggressive Behavior, 19, 85-105 https://doi.org/10.1002/1098-2337(1993)19:2<85::AID-AB2480190202>3.0.CO;2-2
  59. Johnson, J. G., & Rornstein, R. F.(1991). Does daily stress independently predict psychopathology? Journal of Social and Clinical Psychology, 10, 58-74 https://doi.org/10.1521/jscp.1991.10.1.58
  60. Kauffman, J. M.(1993). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth(5ht ed.). NY: Macmillan
  61. Khaleque, A., & Rohner, R. P.(2002). Perceived parental acceptance-rejection and psychological adjustment: A meta-analysis of cross cultural and intracultural studies. Journal of Marriage and the Family, 64, 54-64 https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2002.00054.x
  62. Kim, G., Walden, T., Harris, V., Karras, J., & Catron, T.(2007). Positive emotion, negative emotion, and emotion control in the externalizing problems of school-aged Children. Child Psychiatry and Human Development, 37, 221-239 https://doi.org/10.1007/s10578-006-0031-8
  63. Krishnakumar, A., & Buehler, C.(2000). Interparental conflict and parenting behaviors: A meta analytic review. Family Relations, 49, 25-44 https://doi.org/10.1111/j.1741-3729.2000.00025.x
  64. Lazarus, R. S., & Cohen, J. B.(1977). Environmental stress. In Altman, I. & Wohlwill, J. F.(Eds.), Human behavior and the environment: Current theory and research(pp. 89-137). New York: Plenum
  65. Leve, L. D., Kim, H. K., & Pears, K. D.(2005). Childhood temperament and family environment and predictors of internalizing and externalizing trajectories from age 5 to 17. Journal of Abnormal Child Psychology, 33(5), 505-520 https://doi.org/10.1007/s10802-005-6734-7
  66. Lutz, M. N., Fantusso, J., & McDermott, P.(2002). Multidimensional assessment of emotional and behavioral adjustment problems of low-income preschool children: Development and initial validation. Early Childhood Research Quarterly, 17, 338-355 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(02)00168-0
  67. Mathiesen, K. S., & Sanson, A.(2000). Dimensions of early childhood behavior problems: Stability and predictors of change from 18 to 30 months. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(1), 15-31 https://doi.org/10.1023/A:1005165916906
  68. O'Brien, S. J.(1988). Childhood stress: A creeping phenomenon. Childhood Education, 65, 105-106 https://doi.org/10.1080/00094056.1988.10522407
  69. Wallen, J.(1993). Protecting the mental health of children in dangerous neighborhoods. Children Today, 22(3), 25
  70. Warm, R.(1989). Improving stress-related behavioral indicators in the preschool classroom through prevention and intervention.(ERIC Document Reproduction Service No. ED 307-049)
  71. Waters, W. F., Rubman, S., & Hurry, M. J.(1993). The prediction of somatic complaints using the Autonomic Nervous System Response Inventory(ANSRI) and the Daily Hassles Inventory(DSI). Journal of Psychosomatic Research, 51(2), 117-125 https://doi.org/10.1016/0022-3999(93)90078-T
  72. Wolfe, D. A., Scott, K., & Werkerle, C.(2003). Child maltreatment: Risk of adjustment problems and dating violence in adolescence. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(3), 282-289 https://doi.org/10.1097/00004583-200103000-00007