Abstract
In this paper, we proposed an algorithm of redeye correction. For naturally redeye correction, we assumed positions of the redeye at an image which produced redeye, and we estimated rate of the redeye to apply the appropriate redeye correction suitably. We extract and label pixels those are possible of generating redeye using red, skin and reflected light color. The each labeled group is decided by rates of length and width, dimension, density, the color of white of the eye and reflected light color of groups for the redeye group. We corrected positions of redeye using blurring effect, naturally. In the case of designing the proposed algorithm, we designed the redeye correction hardware using the minimum of memories for efficiency of hardware.
본 논문은 적목현상 보정을 위한 알고리즘에 관한 것이다. 자연스러운 보정을 위해 적목현상이 발생한 이미지에서 적목현상이 발생한 위치를 추정하고 적목현상의 정도를 판단하여 적절한 보정을 적응적으로 적용할 수 있도록 하였다. 붉은 색, 피부색, 반사광색을 이용하여 적목현상이 발생했을 가능성이 있는 픽셀을 추출하고 픽셀들을 그룹화하여 레이블링 하였다. 레이블링 된 각 그룹들 중에서 그룹의 가로와 세로의 비율, 크기, 밀도, 흰자위색과 피부색등을 이용하여 어떠한 그룹이 적목현상이 발생한 그룹인지를 판단하였다. 적목현상이 발생한 위치는 블러링 효과를 만들어 자연스럽게 보정하였다. 제안된 알고리즘을 하드웨어로의 설계 할 경우 하드웨어 자원의 효율성을 극대화하기 위해 알고리즘을 최소한의 메모리를 사용하여 개발하였다.