Development of a Mobile Platform to Support Self-Regulated Learning

자기조절학습을 지원하는 모바일 연동 학습관리시스템 개발연구

  • Received : 2009.05.06
  • Accepted : 2009.06.05
  • Published : 2009.07.30

Abstract

The main purpose of this study was to develop a mobile platform that supported college students to become self-regulated learners, and to examine its effects on students' academic achievement and self-regulated learning abilities. For this purpose, a mobile platform was designed and developed through the steps of systems approach. All the sub-steps were monitored and pilot-tested. The mobile platform incorporated a number of features designed specifically for the self-regulation components, with the intention of enhancing students' academic achievement and self-regulated learning abilities. Finally, research results suggested that students were taking advantage of the mobile platform that supported students' self-regulated learning. There were statically significant differences in academic achievement according to the type of mobile platform, F(1,133)=1767.202, P<.001

본 연구의 목적은 대학생의 자기조절학습을 지원하는 모바일 연동 학습관리시스템을 설계 개발하고 그 효과성을 검증하는 데 있다. 본 연구를 위한 자기조절학습을 지원하는 모바일 연동 학습관리시스템은 15주에 걸쳐 체제적 접근의 개발 절차를 따라 개발되었다. 개발된 학습관리시스템의 효과를 규명하기 위해 D대학 1학년 학생 136명을 8주 동안 연구집단과 비교집단으로 나누어 모바일 연동 학습관리시스템 적용 수업에 참여하게 하고 사전과 사후의 학업성취도와 자기조절학습능력의 차이가 있는 지를 검증하기 위해 공분산 분석(Analysis of Covariance)을 실시하였다. 연구결과, 자기조절학습을 지원하는 모바일 연동 학습관리시스템이 학습자의 학업성취도와 자기조절학습능력을 향상시키는 데 효과적이었음을 확인할 수 있다.

Keywords