A Study on User Interface Enhancement for NEIS School Affairs Business System

교무업무시스템의 사용자 인터페이스 개선에 관한 연구

  • 한지숙 (단국대학교 교육대학원 교육학과 전자계산교육전공) ;
  • 조성제 (단국대학교 컴퓨터학부)
  • Received : 2009.07.06
  • Accepted : 2009.10.06
  • Published : 2009.11.30

Abstract

The current user interface (UI) of NEIS school affairs business system is not efficient in conducting the business because of complicated data input forms as well as unharmonious connection between similar items and functional menu. In the paper, the term UI means a comprehensive concept including input/output, input/output related functionality, and menu configuration for users to perform their tasks. The first survey, carried out with one hundred teachers at three elementary schools of Kyeonggi-do, shows that the UI problems of the system are manual inputs, inconvenient menu configuration, disconnection between academic calendar and educational process, complexities of managing attendance report and curriculum evaluation, etc. We have improved the UI design by providing more efficient input method and more systematic menu configuration compared to the current system, and then evaluated the design through the second survey. Evaluation results show that users prefer the proposed UI design especially from the viewpoint of user-friendly input interface and user-oriented view composition.

현행 교무업무시스템의 사용자 인터페이스(User Interface, UI)는 데이터 입력방식이 복잡하고, 유사 항목들 사이나 관련 기능 메뉴들 사이에 연계가 원활하지 않아 업무의 효율이 떨어진다. 여기에서 UI는 해당 시스템 사용자가 업무를 수행하는데 필요한 입출력, 입출력 관련 기능, 메뉴구성 등을 포함한 포괄적 개념이다. 본 논문에서 우선, 경기도내 3개 초등학교 교사 100명을 대상으로 설문조사를 실시하여 기존 교무업무시스템의 문제점을 파악하였다. 기존 교무업무시스템의 UI 문제점들은 수작업에 의한 입력과 메뉴구성의 불편, 학사 일정과 교육과정의 연계 미비, 출결관리 및 교과평가의 복잡성 등이다. 문제점들을 해결하기 위해 입력기능과 메뉴구성 등이 개선된 UI를 고안하여 교사들에게 제시한 후 다시 설문조사를 수행하여 그 결과를 평가하였다. 평가 결과에 따르면, 입력 편의성과 사용자 중심의 화면 구성 등의 면에서 UI가 개선되는 것을 크게 선호하였다.

Keywords