DOI QR코드

DOI QR Code

중등 초임 과학교사의 수업 전문성 개발 실태 분석

Analysis of Professional Development in Teaching Practices of Beginning Secondary Science Teachers

  • 발행 : 2009.06.30

초록

이 연구에서는 수업컨설팅을 통하여 초임교사 지원 실태와 초임교사의 전문성 개발 노력을 분석하였다. 수업동영상 분석을 위한 컨설팅 협의회, 초임교사와의 면담 자료 등을 활용하여 초임 과학교사들의 전문성 개발 실태와 개선 방안을 탐색하였다. 분석대상으로 한 수업은 중학교 3학년 일과 에너지 단원의 9차시 수업이며, 6명의 초임교사와 선배 교사로 구성된 6명의 컨설팅 협의진이 차시별 수업을 교차분석하였다. 연구결과에 따르면, 초임교사들의 경우 초임시절에 수업에 대한 교사의 반성적 실천이 없고, 수업하는 방법에 대한 안내도 없어서 대개는 배운 방식대로 학생을 가르치는 경향이 발견된다. 교사로서의 전문성 개발 측면에서도 잡무가 많아서 수업준비를 할 시간이 없을 뿐만 아니라 교사들 사이에 수업에 대한 의사소통이 없었다. 이러한 실태 진단에 대한 대안으로 선배교사들은 초임교사 지원을 위한 시보교사 제도 도입과 교사 협의회의 필요성을 제안하였다. 결론에서는 초임교사 지원을 위한 효과적인 입문 프로그램이 갖추어야 할 조건을 논의하였다.

In this research, we investigated the support system and professional development in teaching practices of beginning science teachers through instructional consulting. Using open-ended interviews with the participating teachers and group discussions taking place on a regular basis to analyze and compare classes of six beginning teachers, we analyzed beginning teachers' professional development efforts centering around their teaching practices. The group discussion consisted of 6 beginning teachers and another 6 experienced teachers, they discussed and cross-analyzed beginning teachers' 9th lessons on middle school science unit, 'Work and Energy.' The characteristics of beginning science teachers' professional development drawn from this research are: (1) beginning teachers' teaching practices they were taught, (2) lack of reflection on their teaching practices, (3) no guidance for beginning teachers regarding ways to teach, (4) lack of communication between teachers about teaching science, and (5) lack of time for instructional preparation due to other heavy workload. Suggestions for ways to improve and support beginning teachers' professional development are discussed with experienced teachers. Required conditions for an effective induction program are also discussed.

키워드

참고문헌

  1. 곽영순, 2008. 과학과 교과교육학 지식 유형별 교사 전문성의 특징 연구. 한국과학교육학회지, 28, 592-602
  2. 이화진 외 15인, 2006, 수업컨설팅 지원 프로그램 및 교과별 내용 교수법(PCK) 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2006-1, 309 p
  3. 이화진, 권점례, 홍선주, 상경아, 2007, 초등 초임교사의 수업 전문성 발달 자료 개발 및 지원 방안 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2007-4-1, 267 p
  4. 한국교육과정평가원, 2004, 수업평가 기준 개발 연구(I)-일반 기준 및 교과(사회, 과학, 영어)기준 개발. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2004-5, 258 p
  5. 한국교육과정평가원, 2008, 교과별 내용교수지식(PCK) 연구(II)-중등 초임교사 수업컨설팅을 중심으로. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2008-3, 402 p
  6. Abell, S.K. and Ledennan, N.G., 2007, Handbook of Research on Science Education. Lawrence Eribaum Associates, NJ, USA, 1330 p
  7. Carlsen, W.S., 1999, Domains of teacher knowledge. In Gess-Newsome, J. and Lederman, N.G. (eds.), Examining pedagogical content knowledge. Dordrecht, Kluwer, USA, 133-144
  8. Darling-Hammond, L., 1999, Target time toward teachers. Journal of Staff Development, 20, 31-36
  9. Fletcher, S.H. and Barrett, A., 2004, Developing effective beginning teachers through mentor-based induction. Mentoring and Tutoring: Partnership in Learning, 12, 321-333 https://doi.org/10.1080/030910042000275936
  10. Gess-Newsome, J. and Lederman, N.G., 1999, Examining pedagogical content knowledge. Dordrecht, Kluwer, USA, 320 p
  11. Harrison, A.G., 2001, How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31, 401-436 https://doi.org/10.1023/A:1013120312331
  12. Hewson, P.W., Tabachnick, B.R., Zeichner, K.M., and Lemberger, J., 1999, Educating prospective teachers of biology: Findings, limitations, and recommendations. Science Education, 83, 373-384 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199905)83:3<373::AID-SCE6>3.0.CO;2-3
  13. Ingersoll, R. and Kralik, J.M., 2004, The Impact of Mentoring on Teacher Retention: What the Research Says. Education Commission of the States, Denver, USA, 25 p
  14. Ingersoll, R.M., 2001, Teacher turnover and teacher shortage: An organizational analysis. American Educational Research Journal, 38, 499-531 https://doi.org/10.3102/00028312038003499
  15. Osborne, H.D., 1998, Teacher as knower and learner, reflections on situated knowledge in science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 35, 427-439 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199804)35:4<427::AID-TEA12>3.0.CO;2-6
  16. Porter, A.C., Youngs, P., and Odden, A., 2001, Advances in teacher assessments and their uses. In Richardson, V. (ed.), Handbook of research on teaching. AERA, Washington, DC, USA, 259-297
  17. Russell, T. and Martin, A.K., 2007, Learning to teach science. In Abell, S.K. and Lederman, N.G. (eds.), Handbook of Research on Science Education. Lawrence Eribaum Associates, NJ, USA, 1151-1178
  18. Zeichner, K.M. and Conklin, H.G., 2005, Teacher education programs. In Cochran-Smith, M. and Zeichner, K.M. (eds.), Studying teacher education: The report of the AERA Panel on Research and Teacher Education. Lawrence Erlbaum, NJ, USA, 645-736

피인용 문헌

  1. The Effect of Mentoring on Beginning Science Teacher's Perception Change in Their Teaching Performance vol.57, pp.6, 2013, https://doi.org/10.5012/jkcs.2013.57.6.778
  2. An Analysis on Mentor Teacher's Difficulties during Collaborative Mentoring Program vol.58, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5012/jkcs.2014.58.6.638