유비쿼터스 환경과 상호작용을 위한 착용형 도움 슈트 개발

Development of Wearable Assistance Suite for Interaction with Ubiquitous Environment

  • 서용호 (남서울대학교 컴퓨터학과) ;
  • 한태우 (우송대학교 게임멀티미디어학과)
  • 투고 : 2009.09.03
  • 발행 : 2009.10.30

초록

일상생활의 상황을 이해하고 다양한 전자매체들과 지능적으로 의사소통할 수 있는 착용형 컴퓨터가 유비쿼터스 환경에서 사용자를 위한 에이전트로서 매우 유용할 것이다. 본 논문에서는 유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서 사용자가 다양한 정보 에이전트들과 상호작용할 수 있는 새로운 형태의 컴퓨팅 시스템으로서 착용형 도움 슈트를 제안한다. 개발된 시스템은 사용자가 사용하거나 통신하기를 원하는 상호작용형 전자매체를 자동으로 감지할 수 있다. 이러한 상호작용 능력을 활용하여 사용자와 각각의 매체들을 중재하고 이 시스템을 착용하고 있는 사용자에게 친숙한 인터페이스를 제공한다. 또한 유비쿼터스 환경에서 상호작용형 전자매체들과 상호작용하는 모습을 연출함으로써 제안된 시스템의 사용법을 설명한다.

The wearable computer that can understand the context of human life and intelligently communicate with various electronic media in ubiquitous computing environment would be very useful as an assistant for humans. In this paper we introduce an intelligent wearable assistance suite. The proposed wearable suite can interact with both humans and electronic media in ubiquitous computing environment. The developed system can sense the interactive electronic media that a user wants to use and also communicate with it. By utilizing these interaction capabilities, it intermediates between each media and the user and offers a friendlier interface to the user who wears this system. We also show the usages of the proposed system by demonstrating its interaction with the interactive electronic media in ubiquitous computing environment.

키워드

참고문헌

  1. Mark Weiser, "Some Computer Science Problems in Ubiquitous Computing", Communications of the ACM, July 1993
  2. Chris Thompson, Lawrence J. Najjar, and Jennifer J. Ockerman, "Wearable computer based training and performance support systems", In S. Aronberg(Ed.), 19th Interservice/Industry Training, Simulation and Education Conference Proceedings, Arlington, VA: National Training Systems Association, pp. 746-752.
  3. Eric L. Jorgensen, "The Interactive Electronic Technical Manual Overview - Setting the Stage", AFEI CALS Expo International 1994, Oct., 1994.
  4. Steve Mann, "Wearable Computing: a first step toward personal imaging", IEEE Computer, Vol. 30, No.2, 1997, pp. 25-32. https://doi.org/10.1109/2.566147
  5. Thad Starner, Bernt Schiele, and Alex Pentland, "Visual Contextual Awareness in Wearable Computing", IEEE International Symposium on Wearable Computers, 1998.
  6. Sanjay E. Sarma, Stephen A. Weis, and Daniel W. Engels, "RFID Systems and Security and Privacy Implications", Workshop on Cryptographic Hardware and Embedded Systems, 2002.
  7. Thad Starner, Dana Kirsch, and Solomon Assefa, "The Locust Swarm: An Environmentally-powered, Networkless Location and Messaging System", IEEE International Symposium on Wearable Computers, Cambridge, MA, 1997.
  8. Rhodes, B. J., Minar N., & Weaver, J. (1999). Wearable Computing Meets Ubiquitous Computing: Reaping the best of both worlds. In proceedings of the ISWC, 141-149.