A Research of Character Graphic Design on Larger Television Screens -Based on Analysis of its Visual Perception-

TV화면 대형화에 따른 문자그래픽 표현 연구 -시각인지도 분석 기반-

  • 이국세 (호서대학교 벤처전문대학원, IT응용기술학과 디지털 미디어 전공) ;
  • 문남미 (호서대학교 벤처전문대학원, IT응용기술학과)
  • Received : 2009.05.23
  • Published : 2009.08.30

Abstract

Character graphic design of TV screen, the major visual element, has become greatly important in its roles to help viewers understand visual information better and to enhance the qualities of the program. This research is to figure our a way of changing and improving the attributes of TV captions and graphics such as fonts, size, and caption speed appropriate to bigger and better qualified TV screen. Based on two Delphi surveys of graphics experts along with the theoretical studies, this article analyzes the relevance of visual perception to various visual elements of TV screen, and proposes a better plan in visual effects for various media under OSMU (One Source Multi Use).

TV방송에서의 문자그래픽(방송자막)은 영상정보에 대한 시청자의 이해를 돕고 프로그램의 가치를 높여주는 영상구성 요소로써의 역할이 확대되고 있다. 본 논문은 TV화면의 대형화와 영상의 고품질화에 적합한 글자 표현을 위해 방송문자의 글꼴, 크기, 색상, 이동속도 등 문자의 속성에 변화가 필요한 점을 찾고 그 개선 방법에 관한 연구이다. 논문에서는 이론적 고찰과 함께 전문가 그룹을 대상으로 한 델파이조사를 기반으로 TV화면의 분자가 지닌 제 특성요소와 시각적 인지도가 어떤 연관을 가지고 있는지를 고찰하고 OSMU(One Source Multi Use) 환경에서의 각 매체별 특성을 고려한 개선안을 제안한다.

Keywords

References

  1. 정동욱, "방송영상에서 문자그래픽에 대한 수용자 반응", 홍익대학교 대학원, pp.6-9, 2008.
  2. 이희승, "국어대사전", 민중서림, pp.1332, 1994.
  3. 국립국어연구원, "표준 국어대사전", 두산동, pp.2288, 1999.
  4. Masaoka, K., Emoto, M., & sugawara, M., "The Sense of Presence When Viewing Super Hi-Vision Images", The Journal of the Institute of Image Information and Television Engineers, 6(15), pp.599-602, 2007.
  5. Whitaker, J. "Interactive television: Demystified". New York: McGraw-Hill, 2001.
  6. 김보경, "HDTV화면의 그래픽에서 글자표현", 성신여자대학교 대학원, pp.80-82, 2006.
  7. 신수근, "TV속에 감춰진 컬러이야기(5) 컬러와 TV시스템" 방송과 기술, VOL 144, pp.187-196, 2007.
  8. Charles Poynton, "Digital Video and HDTV; Algorithms and Interface", pp.8-9, Morgan Kaufmann, 2003.
  9. Wandell, B.A., "Foundations of Vision". Sinauer Associates, Inc., 1995.
  10. Heeter, C., "Being there: The subjective experience of presence", Presence, 1, pp.262-271, 1992. https://doi.org/10.1162/pres.1992.1.2.262
  11. Loambard, M. & Ditton, T. "At the Heart of It all: The Concept of Presence." Journal of Computer - Mediated Communication, 3(2), 1997.
  12. 김영용, "HDTV연구: 프레젠스 제작의 변화와 과제", 방송문화연구, 제15권 1호, pp.66-67, 2003.
  13. 황용회, "HDTV방송에 대응한 대형 TV화면에서 문자표현" 세종대학교 디자인대학원, pp.45-46, 2005.