DOI QR코드

DOI QR Code

Implementation of a Software Streaming System Using Pagefault Interrupt Routine Hooking

페이지폴트 인터럽트 루틴 후킹을 이용한 소프트웨어 스트리밍 시스템 구현

  • 김한국 (우송대학교 IT경영정보학과) ;
  • 이창조 (우송대학교 게임멀티미디어학과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The need for ASP(Application Service Provider) has evolved from the increasing costs of specialized software that have far exceeded the price rage of small to medium sized businesses. There are a lot of technologies that make ASP possible, and software streaming service is one of them Software streaming is a method for overlapping transmission and execution of stream-enabled software. The stream-enabled software is able to run on a device even while the transmission/streaming of the software may still be in progress. Thus, a user does not have to wait for the completion of the software's download prior to starting to execute the software. In this paper, we suggest the new concept of software streaming system implement using the PageFault Interrupt Routine Hooking. As it is able to efficiently manage application, we do not have to install the entire software. In addition, we can save hardware resources by using it because we load basic binaries without occupying the storage space of the hardware.

소프트웨어 산업에 있어서 서버 관련 정보기술이 발전하고 네트워크 성능이 크게 향상된 반면, 이용 비용은 크게 높아짐에 따라 중소 사업장을 중심으로 ASP(Application Service Provider)와 같은 다양한 형태의 소프트웨어 사용 방식이 등장하게 되었다. 이를 가능하게 하는 요소 기술에는 여러 가지가 존재하는데, 본 연구에서는 컴퓨터상에서 수행에 필요한 최소한의 응용 소프트웨어를 중앙 서버로부터 분산 가상페이징 기술로 자동으로 끌어 와서 사용하는 소프트웨어 스트리밍 서비스 기술에 있어서 PageFault Interrupt Routine Hooking 방식을 응용한 새로운 개념의 소프트웨어 스트리밍 시스템 구현을 제안하였다. 이러한 방식을 이용하여 소프트웨어 스트리밍 시스템을 구현하게 되면, 보다 효율적으로 응용 소프트웨어를 관리할 수 있을 뿐만 아니라, 소프트웨어 전체를 인스톨할 필요가 없기 때문에 하드웨어의 저장 공간을 거의 사용하지 않는다. 또한, 기본적인 바이너리만을 받아서 로드하기 때문에 하드웨어 자원을 최대한 줄일 수 있게 된다.

Keywords

References

  1. 모리타 수수무, 새로운 비즈니스 모델의 패자 ASP, Pearson Education Korea, 2000.
  2. Kuacharoen, P. Monney V. J., and Madisetti V. K, "Software Streaming via Block Streaming", '03 Conference, Munich, Germany, IEEE and ACM SIGDA, pp.912-917.
  3. 윤선희, 이헌희, 신재호, 조용순, 이재철, "소프트웨어 스트리밍 방식의 법적 연구", 한국소프트웨어저작권협회 연구보고서, 2004.
  4. 이호동, Windows 시스템 실행 파일의 구조와 원리, 한빛미디어, 2005.
  5. 윤성우, 윈도우즈 시스템 프로그래밍, 한빛미디어, 2007.
  6. 최완 외 7명, "온디맨드 소프트웨어 스트리밍 기술현황 및 개발방향", 전자통신동향분석, 제 19권, 제5호, 2004.
  7. 이상범, "대학소프트웨어 자원의 효율적 활용 사례, 대학 사용 S/W 운영 개선 방안", 2004년도 춘계 대학정보전산기관장 세미나 자료, 2004.