The study on preference according to visual shape of Hangeul logotype

한글 로고타입의 시각적인 형태에 따른 선호도에 관한 연구

  • Shin, Yoon-Jhin (Department of Advertising Design, Sohae College University)
  • 신윤진 (서해대학 광고디자인과)
  • Published : 2009.06.30

Abstract

The importance of corporate identity design has been recently highlighted in the marketing. However, logotype among marks that represent the image of a company has been neglected relatively comparing to symbol mark and logo mark. A logotype should be something to represent the personalities and characteristics of a company in suggestive ways. For such reasons, the image expressions by shape are thought to be important. Consequently, the formative aspects of visual communication design should be examined with emphases. However, it is true that studies on the formative aspects regarding logotypes and logo marks, especially studies on the shapes of font types and the responses of consumers to them, are lacking. Accordingly, this study examined the visual shape of logotype preferred by consumers and the shape of logotype preferred by consumers according to the business type of companies. As a result of research, there were differences in the elements of logotype preferred according to the business type of companies; as for construction companies is preferred the body of the type of dotum font with bold stem, without serif, with oblique, straight-line and curve-line endings; as for banks is preferred the body of the type of dotum font without serif, with oblique ending and with one-side curve style of serif, the stem in a middle level; as for laboratories is preferred the body of the type of dotum font with oblique ending, with bold stem and straight-line serif. The elements that should be commonly applied to construction companies, banks and laboratories appear to be the oblique ending but the curve-line ending and shallow stem seemed to be avoided. On the other hand, the serif, ending and gulim appeared to be applied differently according to the business type.

최근 마케팅 분야에서 기업 이미지디자인의 중요성이 부각되고 있다. 그런데 기업의 이미지를 대표하는 마크 중 로고타입은 심볼마크와 로고마크에 비해 상대적으로 소홀히 다루어져 왔다. 로고타입은 심볼마크와 함께 기업의 개성과 특성을 함축적으로 나타내는 것이어야 하고, 이를 위해서는 형태에 의한 이미지 표현이 중요시되며, 따라서 시각디자인의 조형적인 측면이 중요하게 고찰되어야 한다. 그런데 로고타입과 로고마크에 관한 조형적 측면에서의 연구, 특히 글꼴의 형태와 이에 대한 소비자의 반응에 관한 연구가 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 소비자들이 선호하는 한글 로고타입의 시각적인 형태와, 기업에 따라 선호되는 로고타입의 형태에 관해 살펴보았다. 연구 결과 기업의 업종에 따라 선호되는 로고타입의 형태요소에 차이가 있었는데, 건설회사 로고타입에서는 돋음체 계열의 몸통에 줄기 굵음, 돌기 없음, 사선형 맺음, 직선곡선형 맺음이 선호되고, 은행의 로고타입에서는 돋음체 계열의 몸통에 돌기 없음, 사선형 맺음, 한쪽곡선형 돌기, 줄기는 중간이 선호되며, 연구소의 로고타입에서는 돋음체 계열의 몸통에 사선형 맺음, 줄기 굵음, 직선형 돌기가 선호되는 것으로 나타났다. 건설회사, 은행, 연구소의 로고타입 형태에 공통적으로 적용해야 할 요소는 사선형 맺음으로 나타났고, 곡선형 맺음과 줄기 얇음은 피해야 될 것으로 나타났다. 반면 돌기, 맺음, 굴림은 기업의 업종에 따라 다르게 적용해야 하는 것으로 나타났다.

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