초록
연안 도서지역의 연결 도로망 확충, 물류시스템의 최적화를 위한 우회 도로의 직선화 등에 따른 해상교량의 건설이 활발하게 추진되고 있다. 사회 기반시설인 해상교량 건설의 필요성 및 타당성에 대해서는 사회적으로 충분한 공감대가 이루어지고 있느나, 해상교량의 위치 및 적정 규모에 대해서는 선박의 통항안전보다는 여전히 경제성의 원칙에 무게를 두고 건설되는 경우가 많다. 본 연구에서는 해상교량의 건설에 있어서 이해당사자간의 사회적인 마찰이 반복되어 왔던 근본적인 원인인 해상교량의 위치 및 적정 규모는 항로의 설계 기준, 국내 해상교량 설계 현황, 해양사고 조사, 해상이용자 설문조사 등의 분석을 통해 각 요소별 최소 기준을 검토하여 선박의 통항안전에 필요한 기준을 도출하였다. 해상교량의 적정 규모에 대한 설계 기준이 없는 군내 실정을 고려할 때 해상교통안전 측면에서 제시된 설계 기준은 향후 교량의 설계 시 초기단계에 유용하게 활용될 수 있을 것으로 판단된다.
Recently, considerable number of bridges crossing over navigable waterways are under construction for the connection of coastal islands with mainland and the optimization of logistic system However, the most planned bridges have been initiated without paying much attention to ships safety aspects but with great emphasis on the economic factors, it has often been confronted with difficult social issues arising from opposing views and conflicts between building bodies and affected port users. The main reason for the conflicts is the lack of standards or specifications on the bridge design The proper location and scale of sea bridges are suggested in this paper considering fairway design criteria of both domestic and foreign countries, status analysis on the designs of existing and planned bridges, investigation findings of bridge-related marine accidents, the views of pilots and navigators collected through questionnaire. Since there is no general domestic or international design rules on bridge's scale, the design standards proposed in this paper may be useful at initial design stage of bridge.