VMS 교통정보 제공에 따른 이용자 만족도 모형 개발

Development of Customer Satisfaction Model of Providing VMS Traffic Information

  • 홍지연 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 이수범 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 연복모 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 임준범 (서울시립대학교 교통공학과)
  • 발행 : 2009.06.30

초록

현재 여러 가지 교통문제를 해결하기 위한 대안으로 첨단교통체계(ITS)가 활발히 도입되고 있으며, ITS의 한 분야인 교통정보제공서비스가 다양한 매체를 통해 이용자들에게 제공되고 있다. 하지만 도로이용자들에게 제공되는 교통정보가 얼마나 효용이 있는지에 대한 평가는 단순설문조사에 그치고 있고, 교통정보의 효용성에 어떠한 요인들이 영향을 미치는지에 대한 체계적인 평가가 이루어지지 않아 교통정보로 인해 발생되는 이용자 편익을 산정할 수 없는 실정이다. 이에 본 연구에서는 교통정보의 이용자 만족도를 평가하기 위한 지표를 개발하고, 이용자 만족도 모형을 개발하고자 하였다. 대표적인 정보제공 매체인 가변전광표지(VMS)를 분석대상으로 하여 설문조사를 실시하여 이용자만족도 모형을 구축한 결과 욕구충족성, 신뢰성, 이해성, 효율성이 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이 중 이해성이 가장 높게 나타나 VMS의 경우 정보에 제공되는 문자, 그림, 표현등이 얼마나 이용자들에게 쉽게 이해시키는지가 그정보의 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 그 다음으로 이용자의 신뢰성, 효율성, 욕구 충족성 순으로 만족에 미치는 영향 정도가 나타났다.

At present, an intelligent transport system (ITS) is being actively introduced as an alternative plan to solve various transport problems, and a traffic information provision service, a field of ITS, is being provided to users through diverse media. However, the evaluation of how useful the traffic information provided to the road users is limited to a simple questionnaire, and the systematic evaluation about what factors affect the usefulness of traffic information has not been realized. Therefore, it is impossible to calculate user convenience occurring due to traffic information, This paper aimed to develop an index to evaluate user satisfaction levels with traffic information and develop a user satisfaction level model. A result of establishing a user satisfaction level model by executing a questionnaire survey for the analysis object of variable message sign (VMS), a representative information provision medium, showed that 'desire satisfaction', 'trust', 'understanding', and 'efficiency' have an effect. Of them, the 'understanding' showed the highest level, so it was seen that, in case of VMS, how easily the character, figure, expression, etc. provided in the information was understood by users has the biggest effect on the satisfaction level of the information. The next levels of effects on the satisfaction was in the order of 'user trust', 'efficiency', and 'desire satisfaction'.

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참고문헌

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