인터렉티브 지식베이스 기반의 계획시스템

An Interactive Knowledge-based Planning System

  • 전형배 (동국대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 한은지 (동국대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 엄기현 (동국대학교 게임멀티미디어공학과) ;
  • 조경은 (동국대학교 게임멀티미디어공학과)
  • Jeon, Hyoung-Bae (Dept. of Multimedia Engingeering, Dongguk University) ;
  • Han, Eun-Ji (Dept. of Multimedia Engingeering, Dongguk University) ;
  • Um, Ky-Hyun (Dept. of Game&Multimedia Engineering, Dongguk University) ;
  • Cho, Kyung-Eun (Dept. of Game&Multimedia Engineering, Dongguk University)
  • 발행 : 2009.06.19

초록

본 논문에서는 가상 에이전트의 행동 계획을 위한 인터렉티브 지식베이스 구축과 인터렉티브 지식베이스를 바탕으로 하는 계획시스템에 관한 방법을 제안한다. 고정적인 지식베이스는 고정적인 계획 수립만 가능하기 때문에 환경의 변화에 잘 대처하지 못한다. 그래서 이 논문에서는 다양한 환경에서 적용이 가능한 인터렉티브한 지식베이스의 구축과 인터렉티브 지식베이스를 활용할 수 있는 인공지능 계획시스템을 제안한다. 본 연구에서 제안한 인터렉티브 지식베이스는 동기, 행동, 사물, 실행의 4가지로 이루어지며 지식베이스의 입력과 지식베이스들 사이의 연관관계는 개발된 자동화 툴을 사용하여 설정한다. 이 툴을 사용하여 사용자는 쉽게 지식베이스에 구성요소들을 추가 또는 수정할 수 있다. 이 지식베이스를 바탕으로 캐릭터는 행동가능한 모든 항목들을 계획을 세우게 되며 이 중 한 가지를 선택하여 행동을 하게 된다. 후에 캐릭터의 환경이 변하게 되더라도 지식베이스의 업데이트를 통해 새로운 행동을 적용시킬 수가 있기 때문에 가상현실 콘텐츠제작자의 입장에서는 상당히 유용하다. 본 논문에서는 확장성이 있는 인터렉티브 지식베이스 구성요소와 구성요소들 사이의 관계설정 그리고 이를 쉽게 입력할 수 있는 툴과 인터렉티브 지식베이스에 적합한 계획시스템의 알고리즘을 제안하여 가상도서관이라는 가상환경에서 실험을 통해 결과를 검증하였다.

This paper attempts to investigate the establishment of an interactive knowledge base for action planning by virtual agents and an interactive knowledge-based planning system. A fixed knowledge base is unable to properly handle a change in circumstances because fixed planning is only available under a fixed knowledge base. Therefore, this paper proposes the establishment of an interactive knowledge base which is applicable to diverse environments and an artificial intelligence planning system in which an interactive knowledge base is available. The interactive knowledge base proposed in this paper consists of motivation, behavior, object and action. The association relationship between knowledge base and its input is set using an automation tool. With this tool, a user can easily add to or amend the components of the knowledge base. With this knowledge base, a character plans all action items and chooses one of them to take an action. Since a new action can be applicable by updating the knowledge base even when the character environment changes, it is very useful for virtual reality content developers. This paper has established a relationship between scalable interactive knowledge base components and other components and proposes a convenient input tool and a planning system algorithm effective for an interactive knowledge base. The results of this study have been verified through testing in a virtual environment ('virtual library').

키워드

참고문헌

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