보상분배의 형평성과 인지적 성과가 몰입에 미치는 영향

A Study on Effect of the Equity and the Cognitive Performance on the Flow Experience

  • 발행 : 2009.06.19

초록

기존 연구에 따르면 컴퓨터 게임에서 플레이어에게 주어진 목표를 성취해 가는 과정을 Personal Interaction으로 정의하고 있다. 또한 Personal Interaction이 효율적으로 이루어졌을 때 사람들은 게임 플레이 과정이 즐거웠다는 몰입의 경험을 하게 된다고 한다. 본 연구에서는 Personal Interaction이 효율적으로 이루어졌다는 판단 근거가 되는 내적 보상인 인지적 성과와 외적 보상인 보상 분배의 형평성이 몰입에 어떤 영향을 미치는지를 분석하였다. 본 연구 결과에 따르면 플레이어는 목표 성취과정에서 주어지는 외적 보상이 형평성에 맞게 제공되었을 때, 자신이 수행한 목표 성취 과정이 잘 이루어졌다는 인지적 성과가 높아진다는 것을 알 수 있었다. 이와 더불어 인지적 성과가 높았을 때 플레이어는 목표 성취 과정이 최적의 경험이라고 평가한다는 점을 발견하였다. 본 연구의 결과는 앞으로 게임 디자인 과정에서 목표 성취와 관련한 외적 보상 분배를 어떻게 했을 때 플레이어에게 몰입의 경험을 높게 할 수 있도록 유도하는가에 대한 가이드라인을 제공해 줄 수 있을 것이다.

According to the research, Personal Interaction is defined that players are solving several problem to achieve goals. And if Personal Interaction is effectively done, players can get optimal experience as fun. This study analyze what kinds of extrinsic and intrinsic reward affect player's flow experience. In the result of this study, the state of flow was felt when players were aware of opportunities for personal interaction. And the personal interaction could be motivated either to achieve the high cognitive performance or by providing the equity of distribution of the objective performance in order to examine players' cognitive performance.

키워드

참고문헌

  1. Crawford C. (1984). "Art of computer game design. Berkeley", McGraw Hill, CA: Osborne
  2. Lewinski J. S. (2000), "Developer's guide to computer game design", Wordware Publishing Inc, Portland
  3. D. Choi & J. Kim, Why People Continue To Play Online Games: In Search of Critical Design Factors to Increase Customer Loyalty of Online Contents, CyberPsychology and Behavior, 7(1), 11-24, Mary Ann Liebert, Inc., 2004. https://doi.org/10.1089/109493104322820066
  4. M. Csikszentmihalyi, "Flow: The Psychology of Optimal Experience", Harper & Row, New York, NY, 1990.
  5. M. Csikszentmihalyi, "Beyond boredom and an xiety: experiencing flow in work and play(the 25th anniversary edition)", Jossey-Bass Inc., San Francisco, California, 2000.
  6. Cast D. A. & Burke J. P. (2002), A Theory of Self-Esteem, Social Forces, 80(3), 1041-1068 https://doi.org/10.1353/sof.2002.0003
  7. Brwon B. & Bell M. (2004), Social Interaction in 'There', Conference on Human Factors in Computing Systems CHI '04 extended abstracts on Human factors in computing systems, 1446-1468
  8. Folger R., Rosenfield D. & Hays R. P. (1978), Equity and intrinsic motivation: The role of choice, Journal of Applied Psychology, 68, 285-297
  9. Wageman R. & Baker G. (1997), Incentive and Cooperation: The Joint Effects of Task and Reward Interdependence on Group Performance. Journal of Organizational Behavior, 18(2), 139-158 https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(199703)18:2<139::AID-JOB791>3.0.CO;2-R
  10. Moreland L. R. & Sweeney D. P. (1984), Se lf-expectancies and reations to evaluations of personal performance, Journal of Personality, 52(2), 156-176 https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1984.tb00350.x
  11. Burgoyne B. C. & Lewis A. (1994), Distributive Justice in Marriage: Equality or Equity, Journal of Community & Applied Social Psychology, 4, 101-114 https://doi.org/10.1002/casp.2450040204
  12. Walster E., Berscheid F. & Walster G. W. (1973), New direction in equity research. Journal of Personality and Social Psychology, 25, 151-176 https://doi.org/10.1037/h0033967
  13. Hsu C. L. & Lu H. P. (2004), Why Do Peo ple Play On-Line Games? An Extended TAM with Social Influences and Flow Exper ience, Information & Management, 41(7), 853-868 https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.014
  14. O’Reilly C. A & Puffer S. M. The impact rewards and punishments in a social context: A laboratory and field experiment, Journal of Occupational Psychology, 1989, 62, 41-53 https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1989.tb00476.x