The effects of a web-based senescence preparation program for a middle-aged group

중년층을 위한 웹기반 노년기 준비프로그램의 학습효과

  • 정영미 (대구한의대학교 간호학과)
  • Received : 2009.04.23
  • Accepted : 2009.08.22
  • Published : 2009.08.30

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the effects of a web-based senescence preparation program for the provision of information and education on aging. A non-equivalent control group pretest-posttest design was used. The subjects were 70 middle-aged adults (experimental group: 36, control group: 34) living in Daegu city. The experimental group participated in a web-based senescence preparation program for 10 weeks, where 10 subjects were covered (5 physical, 3 mental/psychological, and 2 social/environmental). As compared to the control group, the knowledge of the experimental group increased significantly, and there was a significant change in their attitudes toward the elderly and old age plans. These results suggest that a web-based senescence preparation program can predict people's old age and help in their preparation. Further, this program is expected to offer individualized learning opportunities to many learners in various settings.

본 연구는 중년층에게 시공간 제약 없이 가정에서도 노년기 준비교육을 받을 수 있도록 개발된 웹기반 노년기 준비프로그램에 대한 학습효과를 평가함으로써 예비 노년층을 위한 노년기 준비교육의 효율적인 학습전략을 위한 기초자료를 제시하고자 시도하였다. 연구대상자는 대구지역에 거주하는 만 40-59세의 중년층(실험군 36명, 대조군 34명) 70명이었으며, 자료수집기간은 2008년 3월부터 11월까지로 연구변수는 노인에 대한 지식과 태도, 노년기 생활설계를 조사하였다. 자료분석은 서술통계, χ2-test, t-test, repeated measure ANOVA 분석을 이용하였으며, 일반적 특성, 연구변수에 대한 동질성 검정과 학습효과를 파악하였다. 본 연구결과, 실험군과 대조군간 측정시기에 따른 노인에 대한 지식과 태도, 노년기 생활설계에서 측정시기별, 그룹 간과 그룹 내에서 통계적으로 유의한 변화를 나타냈다. 결론적으로 본 프로그램은 중년층으로 하여금 자신의 노년기를 예측하고 준비하여 노후설계를 할 수 있도록 지지하였으며, 원하면 언제든지 노년기 준비교육이 가능하도록 유도하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2008년도 대구한의대학교 기린연구비 지원에 의한 것임(과제번호 2008-901-30).