초록
컴퓨터 그래픽스 기술의 발달로 인해 영화, 게임 등을 통한 컴퓨터 애니메이션을 쉽게 접할 수 있다. 사용자들은 다양한 콘텐츠를 접하게 되면서 현실세계와 흡사할 정도의 고품질 애니메이션을 요구하고 있으며, 사이버수족관 및 어류생태박물관, 어류백과사전 등을 통해서 어류의 형태나 유영방식을 관찰하고자 한다. 해저의 풍경을 표현함에 있어서 가장 핵심은 어류의 자연스럽고도 역동적인 움직임이다. 본 논문에서는 자연스러운 어류의 유영 형태를 구현하기 위해 환경 요인에 따른 어류 성장 과정 시스템을 설계하고, 어류를 표현함에 있어서 실제 어류와 흡사하게 표현하기 위해 어종별로 유영형태에 따라 다른 기준점을 적용하며, 기준점에 따른 유영속도를 산출하여 자연스러운 유영형태를 구현한다.
Thanks to the development of computer graphics, Animation can be easily accessed through movies or games. The users can meet various contents and are asking for high quality animations that resembles reality to a near perfection. The research is proceeded to observe the fish shapes and swimming movements through cyber aquariums, fish ecology museums and fish encyclopedias. The core of expressing undersea scenery is the natural and dynamic movements of the fish. In this thesis in order to achieve the natural shape of fish swimming, it is necessary to design a fish growth process system based on environmental factors and apply different standard points depending on the various swimming types of fish species to express the fish as near reality as possible. And by calculating the different swimming velocities of different standard points, a natural swimming shape will be achieved.