References
- 고일상, 고윤정, 'e-Learning에서 협력학습과 학습효과에 영향을 주는 요인에 관한 연구-상황요인, 상호작용요인, 제도요인을 중심으로', '한국데이타베이스학회지', 제13권, 제4호(2006), pp.197-214
- 김명숙, '성공적인 e-learning 진화발전과정에 관한 연구', '기독교교육정보', 제10권(2005), pp.383-408
- 김수원, 오성욱, 'e-learning 시스템에서 학습자의 자기효능감으로 인한 기술 수용성 및 학습몰입에 관한 영향 분석', '기업교육연구', 제7권, 제1호(2005), pp.27-50
- 김유경, 서문식, '온라인 커뮤니티 애피커시와 공동구매 태도와의 관계에서 커뮤니티 유형의 조절효과', '소비문화연구', 제8권, 제4호(2005), pp.61-92
- 김정구, 박승배, 김규환, '마케팅활동, 사회적 상호작용, 플로우가 온라인 게임의 애호도와 구전에 미치는 영향에 관한 연구 : 온라인 게임의 브랜드 매력성과 브랜드일체감의 매개적 영향', '마케팅 연구', 제18권, 제3호(2003), pp.93-120
- 박주성, 김종호, 신용섭, '대학교육 서비스 품질 요인이 학생만족, 재입학 의도 및 구전효과에 미치는 영향', '한국마케팅저널', 제4권, 제4호(2002), pp.52-74
- 원희수, 강윤정, 이원준, '웹 사이트의 보완적 활용과 상호작용성이 학습 효과에 미치는 영향', '한국경영정보학회', 추계학술대회, (2000), pp.455-462
- 일, 신선진, '교수자요인과 매체풍부성이 원격교육 학습자의 이용의도와 학습성과에 미치는 영향', '정보시스템 연구', 제15권, 제3호(2006), pp.35-53
- 윤병욱, ‘e-Learning 사용자 만족에 영향을 미치는 용인에 대한 실증적 연구’, 박사학위 논문, 명지대학교, 서울, (2004)
- 이규동, 이원준, 김종욱, '자유 위협과 개인화에 대한 사용자의 지각이 상품추천 서비스 수용에 미치는 영향', '경영정보학연구', 제17권, 제1호(2007), pp.123-145
- 이문봉, 김종원, 'e-learning 시스템의 성공요인에 대한 탐색적 연구', '정보시스템연구', 제15권, 제4호(2006), pp.171-188
- 이상철, 상균영, 구자철, 서영호, '온라인 게임 사용자의 충성도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 한국, 일본, 중국 온라인 게임 시장 비교', '경영과학', 제23권, 제2호(2006), pp.41-57
- 이석용, 서창갑, 김유일, '개인의 e-learning 수용에 미치는 요인에 관한 연구', '정보시스템연구', 제15권, 제2호(2006), pp.49-75
- 이석용, 서창갑, 김유일, '전통방식의 가상강좌의 학습 성취 비교에 관한 연구', '한국정보시스템학회' 추계학술대회논문집, (2000)
- 이성호, 김동태, '모바일 콘텐츠의 유비쿼터스 속성이 소비자 수용에 미치는 영향에 관한 연구', '대한경영학회지', 제19권, 제2호(2006), pp.651-678
- 이용기, 이정란, 유동근, '인터넷 사이트에서 e-브랜드의 상호작용성, 일체감, 관계품질과 충성도에 관한 구조적 관계', '경영정보학연구', 제15권, 제4호(2005), pp.1-26
- 이웅규, 이종기, '자기효능감과 서비스 품질이 e-학습 시스템의 사용용이성과 유용성에 미치는 영향', '정보시스템연구', 제12권, 제2호(2003), pp.41-56
- 이정란, ‘인터넷 상호작용성이 e-브랜드에 있어서 일체감, 관계품질과 충성도에 미치는 영향’, 박사학위논문, 세종대학교, 서울, (2004)
- 이종기, '컴퓨터 자기효능감과 서비스 품질이 e-learning 시스템 만족에 미치는 영향', '한국경영정보학회', 추계학술대회, (2003), pp.711-718
- 이태민, ‘모바일 환경에서 상호작용성의 구성 요인이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구’, 박사학위논문, 서울대학교, 서울, (2003)
- 이태민, '모바일 환경에서의 상호작용성 구성요인이 고객관계 구축 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구', '마케팅연구', 제19권, 제1호(2004), pp.61-96
- 서성일, 'e-learning 교육효과 제고를 위한 상호작용에 관한 연구', 'e-learning 학술연구', 제1권, 제1호(2002), pp.79-104
- 창석, 신종칠, '인터넷상의 상호작용성 제고 방안에 관한 연구', '마케팅 연구', 제14권, 제3호(1999), pp.69-95
- 전달영, 권주형, 안광진, '사이버대학의 e-learning 서비스 품질과 참여요인이 학생만족과 학업성과에 미치는 영향', '소비문화연구', 제8권, 제4호(2005), pp.185-207
- 최혁라, '기업교육에 있어서 학습공동체 특성이 e-learning 성과에 미치는 영향:Prl업의 사례를 중심으로', '산업경제연구', 제18권, 제2호(2005), pp.781-802
- 탁진영, 박원달, '상호작용성의 구성요인이 인터랙티브 TV광고의 효과 과정에 미치는 영향에 관한 연구', '광고학연구', 제16권, 제4호(2005), pp.79-107
- 한국전자거래진흥원, 2006 e러닝산업실태조사, (2007)
- 황장선, 김은혜, 조정식, '웹 사이트에 대한 태도에 영향을 미치는 요인으로서의 인지된 상호작용성, 인터넷 이용 동기 및 관여도', '한국광고홍보학회', 제8권, 제1호(2006), pp.159-186
- Alba, J., J. Lynch, C. Janiszewski, R. Lutz, A, Sawyer and S. Wood, 'Interactive home shopping: Consumer, retailer, and manufacturerincentives to participate in electronic marketplaces,' Journal of Marketing, 1997, Vol.61, No.3(1997), pp.38-53 https://doi.org/10.2307/1251788
- Bollen, K.A., Structural Equations with Latent Variables, Wiley, New York, 1989
- Cho, C.H. and J.D. Leckenby, 'Interactivity as a measure of advertising effectiveness,' Retrieved Mar. 6, 2007, from http://www.ciadvertising.org/studies/reports/info_process/99AAACHO.html, 1999
- Coyle, J.R. and E. Thorson, 'The effects of progressive levels of interactivity and vividness in Web marketing sites,' Journal of Advertising, Vol.30, No.3(2001), pp.65-77 https://doi.org/10.1080/00913367.2001.10673646
- Davis, F.D., 'Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology,' MIS Quarterly, Vol.13, No.3(1989), pp.319-340 https://doi.org/10.2307/249008
- Davis, F.D., R.P. Bagozzi and P.R. Warshaw, 'User Acceptance of Computer Technology : a Comparison of Two Theoretical Models,' Management Science, Vol.35, No.8 (1989), pp.982-1003 https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
- Davis, F.D., R.P. Bagozzi and P.R. Warshaw, 'Extrinsic and Intrinsic Motivation to Use Computers in the Workplace,' Journal of Applied Social Psychology, VoI.22(1992), pp.1111-1132 https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1992.tb00945.x
- Dholakia, R.R., M. Zhao, N. Dholakia and D. Fortin, Interactivity and revisits to websites : a theoretical Framework, RITIM Working paper, Retrieved Feb. 28, 2007, from http://ritim.cba.uri.edu/2001/wpdone3/interactvity.pdf, 2000
- Downes, E.J. and S.J. McMillan, 'Defining interactivity,' New Media and Society, Vol.2, No.2(2000), pp.151-179 https://doi.org/10.1177/14614440022225751
- Fu, F.L., H.G. Chou and S.C. Yu, 'Activate Interaction Relationships Between Students Acceptance Behavior and E-Learning,' LNCS 4505(2007), pp.670-677
- Gefen, D. and D,W. Straub, 'Managing User Trust in B2C e-Services,' E-Service Journal, Vol.2, No.2(2003), pp.7-24 https://doi.org/10.2979/ESJ.2003.2.2.7
- Ha, L. and E.L. James, 'Interactivity reexamined : a baseline analysis of early business web sites,' Journal of Broadcasting and Electronic Media, Vol.42, No.4(1998), pp.457-474 https://doi.org/10.1080/08838159809364462
- Heeter, C., Implication of New Interactive Technologies for Conceptualizing Communication In Media Use in the Irformation Age : Emerging Patterns of Adoption and Computer Use., J.L. Salvaggio and J. Bryant (Eds.) , Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1989, pp.217-235
- Heijden, H., 'User acceptance of hedonic in formation systems,' MIS Quarterly, Vol.28, No.4(2004), pp.695-704 https://doi.org/10.2307/25148660
- Hoffman, D.L. and T.P. Novak, 'Marketing in hypermedia computer mediated environments : Conceptual foundations.' Journal of Marketing, Vol.60, No.3(1996), pp.50-68 https://doi.org/10.2307/1251841
- Kearsley, G., 'The nature and value of interaction in distance learning. In Koble, M. (Comp.), Invitational conference in distance education : Towards excellence in distance education. A Research Agenda. PA : The Center for the Study of Distance Education, 1995
- Lee, H.H., A.M. Fiore and J.H. Kim, 'The role of the technology acceptance model in explaining effects of image interactivity technologyon consumer responses,' International Journal of Retail and Distribution Management, Vol.34, No.8(2006), pp.621-644 https://doi.org/10.1108/09590550610675949
- Lee, Y.K., 'Effects. of System Trial on Consumer Beliefs in Marketing Software Products,' Journal cf American Academy of Business, Cambridge, Vol.10, No.2(2007), pp.84-89
- Liao L.F., 'A flow theory perspective on learner motivation and behavior in distance education,' Distance Education, Vol. 27, No.1 (2006), pp.45-62 https://doi.org/10.1080/01587910600653215
- Liaw, S.S., H.M. Huang and G.D. Chen, 'Surveying instructor and learner attitudes toward e-learning,' Computers and Education, Vol.49(2007), pp.1006-1080 https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.01.001
- Lieb, T., 'Inactivity on Interactivity,' Journal of Electronic Publishing, Vol.3, No.3(1998),Available at : http://www.press.umich.edu/jep/03-03/lieb0303.html https://doi.org/10.3998/3336451.0003.312
- Liu, S.H, H.L. Liao and C.J. Peng, 'Applying the technology acceptance model and low theory to online e-learning users, acceptance behavior,' Issues in Information Systems, Vol.6, No.2(2005), pp.175-181
- Liu, Y. and L.J. Shrum, 'What is interactivity and is it always such a good thing? Implications of definition, person, and situation for the influence of interactivity on advertising effectiveness,' Journal of Advertising, Vol.31, No.4(2002), pp.53-64 https://doi.org/10.1080/00913367.2002.10673685
- McMillan and Hwang, 'Measures of perceived interactivity: An exploration of the role of direction of communication, user control, and time in shaping perceptions of interactivity,' Journal of Advertising, Vol.31, No.3(2002), pp.29-42 https://doi.org/10.1080/00913367.2002.10673674
- Hsu, C.L. and H.P. Lu, 'Why do People Play On-Line Games? An Extended TAM with Social Influences and Flow Experience,' Information and Management, Vol.41, No.7 (2004), pp.853-868 https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.014
- Mathieson, K, 'Predicting User Intentions : Comparing the Technology Acceptance Model with the Theory of Planned Behavior,' Information System Research, Vol.84, No.1 (1991), pp.123-136
- Moon, J.W. and Y.G. Kim, 'Extending the TAM for World-Wide-Web context,' Information and Management, Vol.38, No.4(2001), pp.217-230 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00061-6
- Parasuraman, A., V.A. Zeithaml, and L.L. Berry, 'SERVQUAL : A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality,' Journal of Retailing, Vol.64(1988), pp.12-40
- Ong, C.S., J.Y. Lai and Y.S. Wang, 'Factors affecting engineers' acceptance of asynchronous e-Iearning systems in high-tech companies,' Information and Management, Vol.41, No.6(2004), pp.795-804 https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.012
- Rafaeli, S. and F. Sudweeks, Networked interactivity, Journal of Computer-Mediated Communication. Retrieved May. 1, 2007, from http://jcmc.edu/voI2/issue4/rafaeli.sudweeks,html, 1987
- Schwier, R.A, Current issues in interactive design. In G.A. Anglin (Ed,), Instructional technology : Past, present, and future Englewood, CO: Libraries Unlimited, 1901, pp.195-201
- Shih, C.F., 'Conceptualizing consumer experiences in cyberspace,' European Journal of Marketing, Vol.32, No.7/8(1998), pp.655-663 https://doi.org/10.1108/03090569810224056
- Shih, H.P., 'an Empirical Study on Predicting User Acceptance of E-Shopping on the Web,' Information and Management, Vol.41, No.3(2004), pp.351-368 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(03)00079-X
- Sohn, D. and B.K. Lee, 'Dimensions of interactivity : differential effects of social and psychological factors,' Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.10, No.3(2005), Retrieved Mar. 7, 2007, from http:/jcmc.in-diana.edu/vol10/issue3/sohn.html
- Spalter, M., Maintaining a customer focus in an interactive age? In Forrest, E., Mizerski, R. (Eds), Interactive Marketing: The Future Present NTC Publishing Group. Chicago:NTC Business Books the American Market in Association, 1906, pp.163-187
- Teo, H.H., L.B. Oh, C. Liu, and K.K. Wei, 'An empirical study of interactivity on web user attitude,' Intermational Journal of Human-Computer Studies, Vol.53, No.3(2003), pp.281-305
- Tremayne, M. and S. Dunwoody, 'Interactivity information processing, and learning on the world wide web,' Science communication, Vol.23, No.2(2001), pp.111-134 https://doi.org/10.1177/1075547001023002003
- Vijayasarathy, L.R., 'Predicting Consumer Intentions to Use Online Shopping: The Case for an Augmented Technology Acceptance Model,' Information and Management, Vol.41, No.6(2004), pp.747-762 https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.011
- Huang, S.M., C.W. Wei, P.T. Yu and T.Y. Kuo, 'An empirical investigation on learners' acceptance of e-learning for public unemployment vocational training,' International Journal of Innovation and Learning, Vol.3, No.2(2006), pp.174-185 https://doi.org/10.1504/IJIL.2006.008419
- Venkatesh, V. and F.D. Davis, 'A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model : Four Longitudinal Field Studies,' Management Science, Vol.46, No.2(2000), pp.186-204 https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
- Wang, Y.S., 'Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems,' Information and Management, Vol.41, No.1 (2003), pp.75-86 https://doi.org/10.1016/S0378-7206(03)00028-4
- Williams, F., R.E. Rice and E.M. Rogers, Research Methods and the New Media New York : The Free Press, 1988
- Wixom, B.H. and P.A. Todd, 'A Theoretical Integration of User Satisfaction and Technology Acceptance,' Information Systems Research, Vol.16, No.1(2005), pp.85-102 https://doi.org/10.1287/isre.1050.0042
- Wu, G., Perceived interactivity and attitude towards Web sites. Annual Conference of American Academy of Advertising, Albuquerque, NM, 1999, pp.23-30