The Bi-polarized Consumption and Policy Reponses in China

중국의 소비 양극화와 정책 대응

  • Lee, Jung Hee (Division of International and Area Studies Pukyong National University)
  • Received : 2009.05.28
  • Accepted : 2009.07.10
  • Published : 2009.07.31

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the situation of bi-polarized consumption in China before and after the global financial crisis, to find the factors causing bi-polarized consumption, and to suggest some policies for Korean enterprises. The findings are as follows. First, before the global financial crisis, in China, there were bi-polarized consumption among classes, and between urban and rural areas, and bi-polarization of individual consumption. The sales of both low price goods and high price goods increased more than that of middle price goods. Second, after the global financial crisis, the trend of bi-polarized consumption in China is stronger than those of other countries. The sales of both low price goods and high price goods in China increase more than in other countries. Third, the factors causing bi-polarized consumption are bi-polarized income, black and grey incomes, "Mianz" culture, the increase of unemployment, and the changing form of family. Especially, the level of formal income is not only high, but the level of black and grey income is also very high. And "Mianz" culture means the conspicuous consumption. The degree of the conspicuous consumption of China is very high in comparison with other countries because "Mianz" culture is strong. Finally, the paper suggests strategies appropriate for bi-polarized consumption with Chinese characteristics.

이 논문은 먼저 중국의 소비 양극화의 실태를 살펴본 후에, 소비 양극화의 요인을 검토하고, 마지막으로 소비 양극화에 대한 한국 기업의 정책 대응에 대해 살펴본다. 본 논문에서 발견된 사실은 다음과 같다. 첫째, 세계금융위기 이전부터 중국에는 계층 간 소비 양극화, 도·농간 소비 양극화, 개인소비의 양극화 현상이 존재하였다. 실제 저가품과 고가품의 매출이 많은 소비 양극화 현상이 존재하였다. 둘째, 세계금융위기 이후에는 소비 양극화 추세가 선진국이나 다른 신흥국가에 비해서 더 뚜렷하다는 징후가 많다. 고가품과 저가품의 소비증가가 다른 나라보다 더 뚜렷하다. 셋째, 중국에서 소비 양극화의 요인으로는 소득 양극화, 흑색·회색소득, 미엔즈 문화, 실업 증가, 가족형태의 변화 등이 있다. 특히 중국에서는 공식적 소득의 양극화 정도가 높을 뿐만 아니라 비공식적 소득인 흑색·회색 소득 수준이 상당히 높다. 또한 미엔즈(체면) 문화 때문에 과시적 소비의 정도가 높다. 이들은 모두 금융위기 전과 후에 모두 적용되는 소비 양극화의 요인이다. 마지막으로 이 논문은 소비 양극화의 중국적 상황에 걸 맞는 전략을 제시하고자 시도하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2006년도 정부재원(교육과학기술부)으로 한국학술진흥재단의 지원을 받아 연구되었음 (KRF-2006-321-B00673).