국내 주요항만에서의 선박평형수 배출량 추정

An Estimation of the Amount of Ship's Ballast Water to be Discharged at Korean Major Ports

  • 최학선 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소) ;
  • 김한수 (국토해양부 부산지방해양항만청) ;
  • 이승국 (한국해양연구원 해양시스템안전연구소)
  • Choi, Hark-Sun (Maritime & Ocean Engineering Research Institute, Korea Ocean Research & Development Institute) ;
  • Kim, Han-Soo (M.L.T.L., Korea Busan Regional Maritime Affairs and Port Office) ;
  • Lee, Seung-Guk (Maritime & Ocean Engineering Research Institute, Korea Ocean Research & Development Institute)
  • 투고 : 2009.10.12
  • 심사 : 2009.11.12
  • 발행 : 2009.11.25

초록

선박평형수 및 침전물 관리에 관한 국제협약은 IMO에서 2004년 외교회의를 통해 채택되었다. 선박평형수 관리협약의 준비를 위해서는 처리장치, 형식승인, 위해도 평가 및 국내 법제화를 지원하기 위한 기술 자료 등의 기반기술이 개발되어야 할 것이다. 위해도 평가를 위해서는 선박평형수 배출량에 대한 샘플링 조사를 수행하여야 한다. 선박운항 및 선박평형수 배출량 정보는 선박 및 대리점 방문을 통하여 수집하였다. 97척의 화물 적하역과 선박평형수 입배출량의 관계에 대한 선종별 특성해석을 통해, 국내 각 항만에서의 선박평형수 입배출량을 추정하였다. 이로부터 부산항, 인천항, 광양항 및 울산항에서의 선박평형수 총 흡입량은 약 7천만톤으로서, 총 배출량의 3배 이상이 되는 것으로 나타났다.

The International Convention for the Control and Management of Ships Ballast Water & Sediments was adopted by consensus at a diplomatic conference of IMO at 2004. To prepare the Ballast Water Management Convention, fundamental technologies such as treatment system, type approval, risk assessment and various technical informations for formulation of the regulation for national strategy shall be developed. The information item of voyage and discharge of ship's ballast water are gathered by visiting vessel and agent at port. Using the 97 results by ships type characteristic analysis on the relation between loading/unloading and discharge/uptake of ballast water, the amounts of discharge/uptake of ballast water at each port and all of country in Korea are predicted. Hence, It is apparent that the uptake of ballast water is predicted to about 70 million ton in total of Busan, Incheon, Kwangyang and Ulsan ports at 2006 which is over 3 times than discharges.

키워드

참고문헌

  1. 관세청, 2008, 수출입물류통계연보 2007.
  2. 김은찬, 2006, "친환경 청정선 기술 개발 동향", 대한조선학회지, 제43권, 제1호 pp. 4-9.
  3. 한국선급, 2006, Register of Ship 2005.
  4. 해양수산통계연보 2007, KMI.
  5. Chris Clarke et al, 2003, "Ballast Water Risk Assessment : Port of Dalian", BloBallast Monograph Series No.12.
  6. Eun-Chan Kim, 2007, "Development of technologies preparing for the IMO Convention on BWM in Korea", International Workshop on the Ballast Water Risk Management in the Northwest Pacific Region, KORDI, Busan.
  7. IMO, 2004, International Convention for the Control and Management of Ship's Ballast Water and Sediments 2004, BWM/ CONF/36.
  8. IMO, 2007, Guidelines for risk assessment under Regulation A- 4(G7), IMO Reso. MEPC.162(56).
  9. NBIC, http://invasions.si.edu/nbic, Ballast Water Report. Form.
  10. http://www.spidc.go.kr/jsp/index.jsp.