Abstract
While much attention has been given to pedestrian environments recently, methods to evaluate their service level have not been fully developed yet. Although many kinds of pedestrian environment-related surveys and field studies are conducted, data are not systematically collected and accumulated due to the lack of consistent evaluation tools and methods. In this regard, it is necessary to develop reasonable evaluation methods for pedestrian environments. This paper suggests technical indices to evaluate pedestrian environments for a city. These indices provide useful ways to determine priorities to enhance pedestrian streets and also provide ways to compare cross sectional and time series changes of pedestrian environments. These indices therefore can be used as criteria for pedestrian environment planning and policy.
근래에 보행환경에 대한 관심이 높아지고 있지만 보행환경의 수준에 대한 평가를 위한 기법이 통일되지 않아 도시간 비교 또는 도시 내 시계열적 비교를 할 수 있는 방법이 제한되어 있다. 또한 보행환경에 대한 각종 조사는 시행되고 있지만 조사기법이 다양하여 자료의 축적이 되고 있지 못하기 때문에 보행환경에 대한 평가기법과 조사방법을 통일하여 보행환경계획의 체계를 갖출 필요성이 높다. 이러한 목적을 위하여 이 연구에서는 보행환경수준을 평가할 수 있는 지표를 개발하였으며 더불어 이동편의지수 산정방안을 제시하였다. 개발된 지표와 이동편이지수는 사례지역 조사를 통하여 산정방안과 활용방안을 검증하였다. 이들 지표와 이동편의 지수는 상호 연계되어 도시 내 보행환경수준의 평가를 통하여 보행환경개선 우선가로를 선정하는데 유효한 방법이 된다. 또한 전국 도시간 비교와 도시별 시계열 비교가 가능한 수치를 제공함으로써 보행환경관련 도시 및 교통 계획의 목표치의 설정을 위한 주요 지표 역할을 할 수 있다.