The Journal of Korean Institute for Practical Engineering Education (한국실천공학교육학회논문지)
- Volume 1 Issue 1
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- Pages.1-6
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- 2009
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- 2092-8874(pISSN)
TRIZ-based Real Problem Definition Process
트리즈 기반의 진짜문제 정의 프로세스
Abstract
Traditionally engineers' main roles are concentrated on solving any given problems and engineering education has emphasized problem solving ability. Therefore engineers intend to solve easily perceived problems with their knowledge and experience instead of trying to analyze the given problems thoroughly and to define real problems, and go through lots of trial and error. So, engineers require the ability to define real problems accurately before trying to solve the problems. This study proposes a real problem definition process using visualization of a core zone and TRIZ concepts such as contradictions and IFR(Ideal Final Result) in order to define real problems with minimum trial and error. TRIZ is the theory of inventive problem solving and was developed by a Soviet engineer and researcher Genrich Altshuller from 1946. Nowadays many industries use TRIZ and its effectiveness was already proved by lots of real problem solving in various areas. Therefore TRIZ might be very effective tool for developing students' inventive thinking ability in engineering education.
전통적으로 엔지니어의 역할은 주로 주어진 문제를 해결하는데 집중되어 왔으며, 공학교육 역시 문제해결에 초점을 맞추는 경향이 있었다. 따라서 문제를 철저히 분석하여 진짜문제를 정의하는 과정을 소홀히 하고, 쉽게 인식된 문제를 자신의 경험과 지식만으로 해결하려고 시도함으로써 많은 시행착오를 초래하게 된다. 이런 관점에서 문제해결에 앞서 진짜 문제를 정확히 정의하는 능력이 엔지니어에게 절실히 요구되고 있다. 본 연구에서는 시행착오를 최소화하면서 진짜문제를 효율적으로 정의할 수 있도록, 핵심영역의 도식화와 트리즈의 모순 및 이상해 개념 등을 이용해서 진짜문제 정의 프로세스를 제안하였다. 트리즈는 1946년부터 러시아의 기술자이자 과학자인 알트슐러가 정립한 창의적 문제해결 이론으로, 현재 많은 산업 분야에서 널리 활용되고 있으며, 이미 많은 분야에 적용되어 그 효율성이 증명된 이론이다. 따라서 공학교육에서 트리즈를 활용하는 것은 학생들의 창의적 사고력 개발 측면에 있어서도 매우 유용할 것으로 판단된다.