DOI QR코드

DOI QR Code

Comparison of Laptop Computer Purchasing Intentions with Different Customer Segments

라이프스타일에 따른 소비자 그룹의 노트북컴퓨터 구매의도 비교연구

  • 한유나 (고려대학교 정보경영공학부) ;
  • 신영근 (고려대학교 정보경영공학부) ;
  • 박상성 (고려대학교 정보경영공학부) ;
  • 장동식 (고려대학교 정보경영공학부)
  • Published : 2009.06.28

Abstract

The purpose of this study was to verify the relationship of laptop purchasing behaviors based of Theory of Planned Behavior. The data collected from the 240 experience to that who used laptop computer, but was analyzed. With the collected data, factor analysis, K-Means analysis, correlation analysis, crosstabs analysis, and structural equation model analysis was performed by SPSSWIN 15.0 and AMOS 7.0. Factor and cluster analyses were used to segment the sample into four clusters. After analyzing the results, various relationships between attitudes, subjective norms, perceived behavioral control, behavioral intention were determined for the different groups.

본 연구는 노트북 구매에 대한 소비자들의 의도를 이해하기 위하여 연구되었다. 본 논문은 Ajzen(1991)의 계획된 행동이론(TPB : Theory of Planned Behavior)을 서로 다른 라이프스타일에 따라 군집화 된 소비자들의 노트북 구매에 대한 의도를 비교하는데 적용하였다. 먼저 요인분석과 군집분석을 실시하여 소비자들을 4개 특성 그룹으로 나눈 다음 4개 특성 그룹 각각의 태도, 주관적 규범, 지각된 행위통제와 행동의도를 비교, 분석하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 주변에 노트북 구매, 사용경험이 있는 참여자로 부터 240부의 표본을 표집 하였으며, 이중 불성실한 응답을 한 17부를 제외한 223부의 자료를 연구에서 사용하였다. 회수된 자료는 SPSS 15.0과 AMOS 7.0 프로그램을 이용하여 요인분석, K-Means분석, 상관관계분석, 교차분석, 구조방정식 모형분석을 통해 소비자들의 노트북 구매의도를 알아보았다.

Keywords

References

  1. S. Murphy, 5 Technology Trends to Watch, Consumer Electronics Association, pp.15-17, 2008.
  2. http://news.nate.com/view
  3. 김정민, 노트북구입 & 활용 가이드, 길벗출판사, 2004.
  4. M. Miller, Your First Notebook PC, Que Pub, 2007.
  5. I. Ajzen, "The theory of planned behavior," Organizational Behavior and Human Decision process, Vol.20, No.3, pp.179-211, 1991.
  6. 이학식, 안광호, 하영원, 소비자행동, 법문사, 2004.
  7. S. I. Wu, "A comparison of the behavior of different customer clusters towards Internet bookstores," Information & Management Vol.43, pp.986-1001, 2006. https://doi.org/10.1016/j.im.2006.09.002
  8. I. Ajzen, Attitudes, personality, and behavior, Open University Press, 2005
  9. 강병서, 김계수, 사회과학통계분석, SPSS 아카데미, 2001.
  10. 이학식, 임지훈, SPSS 14.0 매뉴얼, 법문사, 2008.
  11. J. Nunnally, Psychometric Theory, second ed, McGraw-Hill, New York, 1978.
  12. 안광식, 교육통계방법, 인터비젼, 2006.
  13. 김계수, Amos 7.0구조방정식모형 분석, 한나래, 2007.
  14. K. G. Joreskog and D. Sorbom, "Recent Developments in Structural Equation Modelling", Journal of Marketing Research 14, pp.404-416, 1982.