Korean Journal of Comparative Education (비교교육연구)
- Volume 19 Issue 1
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- Pages.25-58
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- 2009
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- 1229-3903(pISSN)
Developing Indicators for Assessing the Quality of Universities Based on Comparative Analysis of Major approaches in Foreign Countries
주요국의 질 평가 접근법 비교분석에 기초한 대학의 질적 수준 평가 지표 개발
- Choi, Jeung-Yun (Korean Educational Development Institute) ;
- Jeong, Jinchul (Seoul National University) ;
- Lee, Jung-Mi (Korean Educational Development Institute)
- Received : 2009.01.15
- Accepted : 2009.03.20
- Published : 2009.03.31
Abstract
This study aimed to establish a conceptual scheme of the quality of university and to develop a set of structured indicators for assessing the quality of university based on the result of comparative analysis of major approaches in foreign countries. Reviewing extensive literatures regarding the quality of higher education, a conceptual scheme of the quality of university, in which three representative approaches such as a goal-accomplishment approach, a customer-satisfaction approach, and a value-added approach were emphasized, was proposed and the quality of university was defined as a function of harmonization of input-process-output elements of universities. To develop indicators for assessing the quality of university, four types of approaches including university accreditation system, commercially-producted university ranking system, college student survey, and direct assessment of students' learning outcomes were reviewed. Finally thirteen sets of evaluation indicators out of six countries were comparatively analyzed. The analyses focused on the format, the content, and the primary concept of the quality in each instrument and a draft of the assessment indicators were structured. The draft of the assessment indicators were verified through a panel of professionals. The final indicators assessing the quality of university consist of three dimensions and seven areas. The input dimension comprised institutional goals, human resources, and physical resources. In the process dimension, curriculum and learning process areas were included. And, finally, the output dimension consists of educational outputs and research outputs. Based on the outcomes of the study, the recommendations were suggested for improving and utilizing the assessment indicators of the quality of university.
대학의 기능 수행에 대한 사회적인 관심이 증대되어 대학의 질 제고와 대학의 질 평가가 중요한 과제로 인식되고 있다. 이에 이 연구는 대학의 질 개념을 정립하고, 정립된 질 개념에 터하여 대학의 질적 수준을 종합적으로 진단할 수 있는 지표를 개발하는 데 연구의 주된 목적을 두었다. 종합적인 문헌분석과 연구진 검토를 통해 목표/목적 달성, 고객요구충족, 가치부가 측면을 강조한 투입-과정-산출 체제로서의 대학의 질 개념을 설정하였다. 설정된 대학의 질 개념을 바탕으로 하여 미국, 영국, 호주, 일본 등 주요국에서 사용되고 있는 대학기관인증평가, 대학순위평가, 학생설문조사, 학습성과평가 등 4가지 유형의 질적 수준 분석 도구에 포함된 지표들(6개국 13개 평가도구)을 분석한 뒤 대학의 질적 수준 평가 지표 초안을 마련하였고, 전문가 검증과 연구진 검토를 통해 최종 지표들을 개발하였다. 이러한 지표들은 투입-과정-산출 차원에서 기관목표, 인적자원, 물적자원, 교육과정, 학습활동, 교육산출, 연구산출의 영역으로 구성되었다. 개발된 지표가 대학의 질 제고를 유도하는 순기능 역할을 발휘하는 데 필요한 사항들이 제안되었다.
Keywords